صبح امروز نشست تخصصی معلولان و زندگی شهری با حضور معاون اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران،‌ستاد مناسب سازی شهرداری واعضای معلولان محلات و نیز سمن های فعال در حوزه معلولیت در محل ایوان شمس معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست ضمن خیر مقدم به تمامی معلولین و جانبازان حاضر در جلسه و مسئولین اظهار داشت:  باور‌مان اینست که معلولین شاید به ظاهر توانایی خود را از دست داده باشند ولی قطعا توانمندی های بسیار دیگری دارند که سبب نقش آفرینی آنان در عرصه های مختلف اجتماعی خواهد شد.

ایاز‌ی با اشاره به نقش آفرینی جدی معلولین در عرصه های مختلف علمی،‌ کنفرانس خوا‌رزمی، مسابقات جهانی و  پار‌ا ا‌لکمپیک  اظهار داشت: اینها همه واقعیتی است که فرا روی جامعه است و باید سبب این باور شود که از ظرفیت های آنان در عرصه های مختلف اجتماعی استفاده نماییم.

وی افزود: این جلسه نقطه آغازی در عرصه شهری تا مدیران را بر آن دارد که از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمایند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خطاب به معلولین اظهار داشت: فعالیت آنان در احداث کانون معلولان در جهت رساندن پیام خود به مسئولین و شهروندان در استفاده از ظرفیت آنان است.

ایا‌زی با یاد آوری احداث 374 کانون معلولان در سطح محلات و عضویت 8 هزار و 600 نفر در این کانونها تاکید کرد: این امر بیانگر حضور موثر و جدی شما معلولین در عرصه های اجتماعی است  و 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولان فرصتی در جهت توجه جدی تر به معلولین و مناسب سازی و رفع نواقص موجود در سطح شهر است.

 وی یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه معلولین را تشکیل شورای معلولین با حضور این افراد عنوان کرد و گفت، در این شورا موضوعات مختلف شما در حوزه مسائل شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به افراد ذینفع در این خصوص منعکس خواهد شد.


معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: واقعیت مهم آنست شهرهایی که مناسب همه شهروندان برای زندگی باشد وجود نداشته و با توجه به بروز پدیده سالمندی در سطح کشور و از دست دادن قابلیت تحرک جوانی در سالمندان افزود: در ایجاد شهر سالمند مانند شهر دوستدار کودک باید به تمامی مسائل توجه شده و غفلت در این موضوع سبب ایجاد مشکل و مسائل جدی در آینده خواهد شد.

ایاز‌ی خطاب به معلولین اظهار داشت: این حرکت نمادین شما جهت  بیان این دغدغه ها سبب ایجاد فرصتی برای مسئولین در جهت پرداختن به مسائل شما و مناسب سازی شهر برای معلولین خواهد شد.
وی در پاسخ به نماینده معلولان در خصوص سهم معلولین در افتتاح پروژه های شهری افزود: مقوله مناسب سازی شهر یکی از دغدغه های مدیرانی شهری بوده و اقدامات خوبی نیز در این راستا صورت پذیرفته که از آن جمله می توان به پیاده راه ساز‌یهایی اشاره نمود که مناسب سازی درآن به خوبی رعایت شده است.

وی در ادامه پاسخ ضمن اشاره به راه اندازی سامانه حمل و نقل  ویژه معلولین طر‌شت به عنوان پایلوت اجرا شده در سطح تهران و نیز وسایل نقلیه عمومی مناسب سازی شده مانند اتوبوس ها افزود: شهر باید مناسب تمامی معلولان و سالمندان شده و شورای شهر نیز مصوباتی را در راستای ایجاد شهر دوستدار سالمند، کودک و معلولان نموده و مدیران شهری را مکلف به انجام این مصوبات نماید.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه پنج ساله دوم شهرداری ایجاد شهری اجتماعی است افزود: با توجه به این موضوع باید به موضوعات معلولین توجه بیشتری شود و اختصاص بودجه مناسب و توجه جدی تر مسئولان شهر‌سازی به این قشر و نیز اهتمام مدیران شهری بی تردید این امر مرتفع خواهد شد.
 
ایاز‌ی با اشاره به احداث مجموعه قمر بنی هاشم ویژه معلولین خاطر نشان کرد: مجموعه های دیگری نیز در سطح شهر تهران ویژه معلولین راه اندازی خواهد شد و احداث کانون معلولین محلات و شورای معلولین محلات  نیز متناسب با همین رویکرد و  دغدغه بوده است.
گفتنی است، در ادامه این نشست دو پنل با محوریت قانون و افراد دارای معلولیت و نیز افراد دارای معلولیت و شهری بدون مانع با حضور عالیا  نماینده مجلس شورای اسلامی ، معاون بهزیستی کشور، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، حافظی عضو شورای شهر و مدیر انجمن باور و عضو تیم بازنگری قانون حمایت از معلولان و نماینده ان جی او های فعال در حوزه معلولین در جهت پاسخگویی به سوالات معلولان و رفع معضلات آنان برگزار شد. 

این خبر در حال تکمیل است/

برچسب ها: ظرفیت ، خوارزمی ، معلولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.