ورود کاروان اهل (ع) به شام، درگذشت دکتر «غلامحسین یوسفی»، آغاز به کار رادیو پیام، آغاز مرحلهٔ نهایی جنگ صفین، روز بین‌المللی خیریّن، پیوستن ایران به صلیب سرخ و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۴ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۵ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ورود کاروان اهل بیت امام حسین (ع) به شام (۶۱ ق)
پس از واقعهٔ کربلا، خاندان پیامبر اکرم (ص) که به اسارت یزیدیان درآمده بودند، وارد شام مرکز حکومت یزید شدند. در شام، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در مقاطع مختلف، از جمله در دربار یزید و مسجد شام به افشاگری علیه یزید پرداختند و پیام خون شهیدان کربلا را به بهترین نحو به مردم رساندند، به طوری که مردم شام از واقعیت جنایات سپاه یزید در کربلا آگاه و نسبت به وی و مزدوران او خشمگین شدند.

این موضوع باعث شد که یزید به کلی صدور فرمان قتل امام حسین (ع) و یارانش را تکذیب کند و گناه آن را به گردن عبیداللَّه بن زیاد والی کوفه، بیندازد. همچنین به دلیل فشار افکار عمومی، یزید مجبور شد پس از چندی، کاروان اهل بیت پیامبر (ص) را به مدینه، باز گرداند.

رحلت فقیه بزرگوار و مدرس کبیر آیت اللَّه «سیدمحمدباقر درچه‌ای اصفهانی» (۱۳۰۲ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمدباقر درچه‌ای در حدود سال ۱۲۲۶ش در اصفهان به دنیا آمد. وی از آن پس برای تکمیل تحصیلات خود راهی حوزه علمیه نجف شد و با شرکت در درس بزرگان نامداری همچون آیات عظام: میرزامحمد حسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ شیرازی، شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر و میرزا حبیب اللَّه رشتی به مدارج علمی دست یافت. آیت‌اللَّه درچه‌ای از آن پس در اصفهان به تدریس اشتغال یافت و شاگردان برجسته‌ای پرورش داد که آیت‌اللَّه سیدحسین بروجردی و استاد جلال‌الدین همایی از آن جمله‌اند. مجلس درس ایشان در اصفهان، نظیر و رقیب نداشت و معظمٌ‌له علاوه بر این درجه در علم، در زهد نیز مثال زدنی بود. این عالم ربانی سرانجام در چهاردهم آذر ۱۳۰۲ش در ۷۶ سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییعی کم سابقه، در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

درگذشت ریاضی‌دان، فیلسوف و حکیم عالیقدر «میرزا طاهر تنکابنی» (۱۳۲۰ ش)
میرزا طاهر تنکابنی در حدود سال ۱۲۴۲ ش در کلاردشت مازندران به دنیاآمد. میرزا طاهر در درس میرزا محمد رضا صهبای قمشه‌ای، میرزا ابوالحسن جلوه و آقا علی حکیم، حکمت و نزد میرزا عبداللَّه، نجوم و هیئت آموخت. میرزا محمد طاهر، علاوه بر احاطه به فلسفه و حکمت، در فقه، اصول، نجوم، ادبیات و ریاضیات نیز تخصّص داشت. با آغاز نهضت مشروطه، وی به صف آزادی‌خواهان پیوست و پس از صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی، از طرف طبقه طلاب به نمایندگی در مجلس برگزیده شد و در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به مجلس راه یافت. میرزا طاهر به هنگام کودتای سیدضیاءالدین طباطبایی، دستگیر و زندانی شد و بار دیگر در دوران رضاشاه، به زندان افتاد. وی فقیهی فیلسوف و حکیمی عارف بود تا بدانجا که او را «خاتم الحکماء» نامیده‌اند. این حکیم فرزانه پس از یک دوره بیماری و در پی یک عمل جراحی در چهاردهم آذر ۱۳۲۰ش در ۷۸ سالگی وفات یافت و برحسب وصیت خود، در جوار مزار مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه واقع در ابن بابویه در ری مدفون شد.

بمباران نیروگاه برق «نکا» در مازندران در جریان جنگ تحمیلی توسط عراق (۱۳۶۵ ش)

آغاز به کار رادیو پیام (۱۳۷۳ش)
رادیو پیام با هدف اطلاع رسانی در قالب اخبار ترافیکی و اخبار سراسری، هم زمان با شبکه تهران از سال ۱۳۷۳، شروع به کار کرد. و در سال ۱۳۷۵، به عنوان شبکه‌ای مستقل به کار خود ادامه داد. این شبکه با ۸۰ بخش خبری همراه پخش موسیقی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

به تصویب رسیدن طرح تشکیل کمیسیون زن و خانواده در مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۵ش)
کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این طرح کمیسیون ویژه‌ای جهت رسیدگی به مسایل مربوط به زنان تحت عنوان کمیسیون امور زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. این کمیسیون ۱۳ نفر عضو خواهد داشت که با اکثریت نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی (دوسوم در صورت وجود) تشکیل خواهد شد. لازم به ذکر است که این طرح در دوره قبلی مجلس نیز مطرح شده بود که به تصویب نرسیده بود و اینک با ۱۳۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ رأی به تصویب رسیده است.

درگذشت دکتر «غلامحسین یوسفی» محقق و ادیب (۱۳۶۹ ش)
استاد غلامحسین یوسفی در سال ۱۳۰۶ ش در مشهد به دنیا آمد. پس از اتمام دوران متوسطه، وارد دانشگاه شد و در ۱۳۳۰ دکترای ادبیات فارسی و نیز لیسانس حقوق قضایی و علوم سیاسی گرفت. دکتر یوسفی پس از دبیری دبیرستان‌های مشهد و استادی ادبیات فارسی دانشگاه مشهد به مطالعه و تحقیق در کشورهای فرانسه و انگلستان و تحقیق و تدریس در آمریکا پرداخت.


ابومسلم سردار خراسان، دیداری با اهل قلم، کاغذ زر، تحقیق درباره سعدی و شیوه‌های نقد ادبی از جمله آثار تصنیفی و ترجمه‌ای دکتر یوسفی است. سرانجام استاد غلامحسین یوسفی، محقق، مدرس و ادیب معاصر، در چهاردهم آذر ۱۳۶۹ در شصت و سه سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

اسناد خط مرزی ایران و شوروی امضاء شد (۱۳۴۹ش)

آغاز مرحلهٔ نهایی جنگ صفین میان سپاهیان امام علی (ع) و لشکریان معاویه (۳۷ ق)
پس از پایان یافتن فتنهٔ جنگ جمل، امام علی (ع) خود را برای سرکوبی فرمانروای سرکش شام، معاویة بن ابی‌سفیان آماده نمود. بین دو سپاه در محلی به نام صفین در جنوب شهر رُقه برکنار رود فرات، جنگی درگرفت. هنگامی که شکست بر سپاهیان معاویه آشکار گردید، با حیلهٔ عمروعاص، لشکریان امام علی (ع) دست از جنگ کشیدند و کار به حکمیّت کشید.

بازگشت ناپلئون به فرانسه پس از شکست روسیه و آغاز اضمحلال ناپلئون (۱۸۱۲م)
ناپلئون بُناپارت پس از فتوحات فراوان در اروپا، در ۲۲ ژوئن ۱۸۱۲م حمله بزرگ خود را به کشور پهناور روسیه آغاز کرد. در این عملیات تهاجمی که نزدیک به شش ماه به طول انجامید، ناپلئون مسکو را نیز تصرف کرد. اما سپاهیان وی به علت سرمای شدید روسیه و حملات ایذایی ارتش این کشور به سختی شکست خوردند، به طوری که از ارتش ۵۳۰ هزار نفری ناپلئون، تنها ۳۰ هزار نفر زنده به فرانسه بازگشتند. ناپلئون در اوایل دسامبر و در آخرین مراحل عقب‌نشینی از خاک روسیه، فرماندهی باقی‌مانده سپاه شکست خورده خود را به یکی از سرداران خود سپرد و به فرانسه بازگشت تا به جمع‌آوری قوا برای دست زدن به حمله دیگری به روسیه در بهار سال بعد بپردازد. ولی این بار در فرانسه از نقشه‌های او برای ادامه کشورگشایی استقبال چندانی به عمل نیامد، ضمن آنکه در قلمرو پیشین امپراتوری، از جمله اسپانیا، ایتالیا و پروس، اغتشاشاتی بروز کرد. از سوی دیگر، در همینْ زمان انگلستان، روسیه، پروس، اتریش و سوئد اتحادی برضد ناپلئون تشکیل داده و در طول سال ۱۸۱۳م به حملاتی بر ضد نیروهای ناپلئون دست زدند. این جنگ‌ها، موجبات تضعیف ناپلئون را فراهم آورد تا اینکه به سقوط امپراتوری و تبعید نهایی وی در سال ۱۸۱۵م انجامید.

روز بین‌المللی خیریّن و داوطلبان در زمینه‌های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی
روز جهانی داوطلبان هر ساله در تاریخ ۵ دسامبر مطابق ۱۴ آذر در همه کشور‌های جهان برگزار شده و به طور قانونی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود. در این روز داوطلبین در زمینه‌های مختلف گرد هم آمده و فعالیت‌های خود را اعلام می‌دارند.

درگذشت «فردیناند بروکْنِر» ادیب شهیر اتریشی (۱۹۵۸م)
فردینانْد بروکْنِر، در ۲۶ آگوست ۱۸۹۱م در ویِن پایتخت این کشور به دنیا آمد. بروکنر در سال ۱۹۳۳م به مسافرتی طولانی رفت و از سوئیس، فرانسه و امریکا و چند کشور اروپایی دیگر دیدن کرد. بروکنر از آن پس آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت دست یافت. آن‌چه در آثار بروکنر نشان می‌دهد ظاهراً دنیا و ساکنین آن نیست. او سعی می‌کند در بطن هر شی یا انسان نفوذ کرده، باطن دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم، نقاشی کند. در اکثر کتاب‌های بروکنر، رابطه انسان‌ها و طبیعت، تجزیه و تحلیل شده و او توانسته است با استفاده از نکات دقیق روان‌شناسی، قهرمانان آثار خود را بیافریند. برخی از آثار او عبارتند از: همه قلب‌ها، در خیابان و جنایت‌کاران. فردیناند بروکنر به عنوان یکی از چهره‌های درخشانی که ادبیات نوین اتریش را پایه گذاری کرده است، سرانجام در ۵ دسامبر ۱۹۵۸م در هفتاد و چهار سالگی درگذشت.

پیوستن ایران به تشکیلات بین المللی صلیب سرخ (۱۸۷۴م)
نخستین کوشش ایرانیان برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد تشکیلات بین‌المللی صلیب سرخ به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. ایران در زمان حکومت او و در دسامبر سال ۱۸۷۴/شوال ۱۲۹۱، کنوانسیون مصوب ۱۸۶۴ ژنو را پذیرفت. اما عملاْ برای ده‌ها سال پس از این تاریخ هیچگونه اقدامی برای تأسیس موسسه، یا سازمانی که عامل اجرایی این کنوانسیون در ایران باشد صورت نگرفت.

اگر چه همچنان هیچ نهادی از سوی دولت ایران برای انجام وظایف مربوط به صلیب سرخ بوجود نیامد. از جمله، تلاش‌های دکتر امیرخان اعلم (مشهور به امیراعلم، از جمله دانش آموختگان ایرانی در اروپا در رشته پزشکی و از بنیانگذاران چند بیمارستان به سبک غربی در ایران) در خلال جنگ‌های داخلی ایران بین مستبدین و مشروطه خواهان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار