حمله انگلیسی‌ها به خارک و بوشهر،تشکیل اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران، استفاده از واکسن حصبه برای اولین بار، روز بیمه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۳ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۳۰ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۴ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

حمله نیروهای انگلیسی به خارک و بوشهر در پی تصرف هرات توسط ایران (۱۸۵۶ م)
هنگامی که انگلستان در سال ۱۸۵۶ م درگیر جنگ کریمه در اروپا بود، ناصرالدین شاه قاجار، به تحریک و تشویق روس‌ها که در جنگ کریمه با انگلیسی‌ها درگیر شده بودند به هرات لشکرکشی کرد و با استفاده از گرفتاری انگلیس در جنگ کریمه، هرات را در اول نوامبر ۱۸۵۶ م به تصرف خود در آورد. دولت انگلیس در همین روز به ایران اعلان جنگ داد. بلافاصله هشت کشتی جنگی انگلیس با تعدادی کشتی‌های بخاری و بادی به حرکت در آمده و در چهارم دسامبر‌‌ همان سال، بنادر و جزایر ایران در خلیج فارس را مورد حمله قرار دادند. در نتیجه تا پایان سال، جزیره خارک و بندر بوشهر به تصرف نیروهای انگلیسی در آمد و در ژانویه سال ۱۸۵۷ م، سربازان انگلیسی و هندی با پیشروی در داخل خاک ایران، تا ناحیه کرمان پیش رفتند.

در همین احوال، قوای انگلیس در حوالی خرمشهر پیاده شدند و کشتی‌های جنگی آنان، اهواز را به تصرف خود در آوردند. ناصرالدین شاه که از عاقبت کار بیم‌ناک شده بود، با اعزام نماینده‌ای به پاریس، خواستار می‌انجی‌گری فرانسه در این زمینه گردید. در نتیجه قراردادی در چهارم مارس ۱۸۵۷ م منعقد شد که به موجب آن، دولت ایران تعهد داد که در برابر خروج نیروهای انگلیس، از ایران، بی‌درنگ هرات را تخلیه و از هرگونه ادعای حاکمیت و سلطنت بر افغانستان صرف نظر نماید و ثانیاً بندرعباس و چاه بهار را در ازاء مبلغ ناچیزی اجاره، به والیِ مسقَط در کشور عُمان واگذار کند.

تشکیل اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران (۱۳۶۹ ش)
در این روز اولین کنفرانس اسلامی فلسطین با محور همبستگی جهانی با قیام انتفاضه و مقابله با ادامه مهاجرت یهودیان به فلسطین، کار خود را در تهران آغاز کرد. در این کنفرانس، مبارزان و اندیشمندان مسلمان فلسطین، ایران و برخی دیگر از کشور‌ها حضور داشتند. مباحث اصلی مورد بررسی در این کنفرانس، شامل ابعاد و علل قیام انتفاضه مردم فلسطین، انقلاب اسلامی فلسطین و تأثیر تحولات منطقه بر فلسطین بود.

مهاجرت علمای ایرانی مقیم عراق به ایران در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران (۱۲۹۰ ش)
مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۹ ش تصویب کرد که ایران برای اصلاح امور اقتصادی خود، مستشار مالی از آمریکا استخدام کند. در پی آن مورگان شوس‌تر آمریکایی به مدت سه سال به عنوان خزانه‌داری کل کشور منصوب شد. این عمل با مخالفت شدید روسیه تزار مواجه گردید و پس از بهانه‌های بسیار، به ایران هشدار داد که اگر شوس‌تر ازایران اخراج نشود، به ایران لشکرکشی خواهد کرد. هنگامی که مجلس در برابر این اولتیماتوم مقاومت کرد، دولت روس، شمال ایران را اشغال کرد و تا قزوین پیش رفت. زمانی که روحانیون ایرانی مقیم عتبات عالیات مقدسه عراق از جریان اولتیماتوم روسیه به ایران با خبر شدند، برای نجات ایران از ذلت و مبارزه با روس‌ها تصمیم گرفتند تحت رهبری آیت‌اللَّه آخوند خراسانی و شیخ عبداللَّه مازندرانی به ایران باز گردند. ولی آیت‌اللَّه آخوند خراسانی که قصد عزیمت به ایران را داشت، به طور کاملاً مشکوکی بر اثر یک بیماری ناگهانی وفات نمود و این حرکت، باز ماند. دولت ایران سرانجام به ناچار در برابر خشونت دولت روسیه تزاری تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد.

درگذشت «محمدحسین مشایخ فریدنی» محقق معاصر (۱۳۶۹ ش)
استاد محمدحسین مشایخ فریدنی در سال ۱۲۹۱ ش در تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۱۲ وارد دانشکده معقول و منقول شد و همزمان با دروس دانشگاهی، رشته ادبیات را دنبال نمود. استادان وی در دوره دکترای ادبیات افرادی همچون ملک‌الشعراء بهار، بدیع‌الزمان فروزانفر و فاضل تونی بودند. دکتر فریدنی بعد‌ها در پاکستان، کرسی زبان فارسی در دانشگاه کراچی را تأسیس کرد و در دانشگاه‌های پنجاب، پیشاور، حیدرآباد و... تدریس نمود. دبیری دبیرستان‌های تهران، سرپرستی اوقاف در قم، کاشان، ساوه، رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان، هند، عراق و عربستان و استادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، بخشی از خدمات فرهنگی استاد مشایخ فریدنی است. نوای شاعر فردا، گزیده اغانی و رساله‌ای در شرح نظرات سیاسی امام علی (ع) از جمله آثار اوست. دکتر مشایخ فریدنی در حالی در ۷۸ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت که یک هیئت علمی بین‌المللی را در یک کشتی مطالعاتی برای بررسی راه آبی جاده ابریشم در نزدیکی بندر بمبئی، همراهی می‌کرد. پیکر استاد در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کشف جزیره «ماداگاسکار» در جنوب شرقی افریقا توسط مکتشفان پرتغالی (۱۵۰۰ م)
کشور ماداگاسکار با ۵۸۷/۰۴۱ کیلومتر مربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین جزایر جهان است که در سواحل جنوب شرقی افریقا و در اقیانوس هند واقع شده است. این منطقه از دو هزار سال پیش مسکونی بود. ماداگاسکار در قرون اول بعد از میلاد، محل تردد برخی بازرگانان بود که شهر‌ها و بنادری نیز در آنجا بنا نمودند. در ۴ دسامبر ۱۵۰۰ م پای استعمارگران پرتغالی به این منطقه باز شد. آن‌ها به دنبال طلا، ادویه و عاج، آمده بودند اما چون از یافتن آن ناامید شدند، این جزیره را به حال خود‌‌ رها کردند.

در نتیجه، سایر اروپائیان، جای‌گزین پرتغالی‌ها شدند. این سرزمین به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی خود در مجاورت سواحل شرقی افریقا، از قرن شانزدهم به بعد صحنه رقابت استعمارگران انگلیسی و پرتغالی و فرانسوی بود. در نهایتْ استعمارگران فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم بر آن مسلط شدند و ماداگاسکار در سال ۱۸۸۵ م تحت‌الحمایه فرانسه و در سال ۱۸۹۶ م مستعمره فرانسه شناخته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۶۰ م فرانسه استقلال ماداگاسکار را به رسمیت شناخت.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه «سیدمرتضی موحد ابطحی» (۱۳۷۱ ش)
آیت‌اللَّه سیدمرتضی موحد ابطحی در سال ۱۲۸۴ ش (۱۳۲۳ ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی در نوجوانی در محضر استادانی همچون جلال‌الدین همایی، میرزا احمد شهیدی و سیدمحمد درچه‌ای به آموختن دروس سطح پرداخت و سپس در درس خارج آیات عظام سیدمحمد و سیدعلی نجف آبادی و محمد رضا مسجدشاهی حاضر شد. از آن پس در مدرسه صدر اصفهان به تدریس پرداخت. آیت‌اللَّه ابطحی از حضرات آیات شیخ آقا بزرگ تهرانی، محدّث قمی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی اجازه اجتهاد داشت و از آیات عظام دیگر، اجازه امور حسبیه دریافت کرده بود. از آثارایشان می‌توان به دیوان اشعار، رساله‌های گوناگون در حدیث، تاریخ، کلام و... اشاره کرد. سرانجام این عالم ربانی در نود سالگی درگذشت و به اجداد طاهرینش پیوست.

قتل «جعفربرمَکی» و سقوط خاندان «برمکیان» به فرمان «هارون‌الرشیدعباسی» (۱۷۸ ق)
برمکیان که از اواخر قرن اول هجری به دربار خلفای اموی راه یافته بودند، دارای نفوذ فراوانی در قلمرو حکومت گردیدند. این نفوذ در دوران عباسیان نیز ادامه یافت و در زمان وزارت یحیی برمکی در عصر هارون الرشید، وی فرمانروای یگانه به شمار می‌رفت و خلیفه، جز نامی بیش نبود. پس از یحیی، فرزندان وی، فضل و جعفر، به بالا‌ترین درجه در دربار عباسی رسیدند و این قدرت مفرط، با حسد و بدگویی اطرافیان خلیفه مواجه گردید. هارون الرشید نیز از قدرت روزافزون برامکه به تنگ آمده بود و می‌دید که با وجود آن‌ها، اختیاری در امور مملکت ندارد، بنابراین تصمیم به نابودی آن‌ها گرفت. سرپیچی جعفر از یک دستور خلیفه، بهانه را به دست هارون الرشید داد و او نیز که از نفوذ فوق‌العادهٔ برمکیان ناراحت بود دستور قتل عام آنان را صادر کرد و آنان را از مصدر قدرت به زیر کشید. تعداد افراد خاندان برمکیان را که به دستور هارون، در ظرف مدت کوتاهی به قتل رسیدند تا یکصد و بیست هزار نفر نوشته‌اند. بدین ترتیب دوران شوکت و اقتدار این خاندان به پایان رسید و پس از مدتی، حتی نام بردن از این خانواده نیز به دستور هارون، ممنوع شد.

استفاده از واکسن حصبه برای اولین بار (۱۸۹۹ م)
در چهارم دسامبر ۱۸۹۹ م، برای اولین بار واکسن حصبه به منظور پیشگیری از این بیماری در انسان، مورد استفاده قرار گرفت. واکسنِ حصبه، ابتدا توسط دو محقق فرانسوی کشف شد و سپس «هاوتن» پزشک انگلیسی آن را کامل نمود و سرانجام یک محقق دیگر استفاده از این واکسن را برای عموم مردم می‌سر ساخت.

برگزاری کنفرانس سه جانبه «برمودا» با حضور امریکا، انگلیس و فرانسه (۱۹۵۲ م)
در ۴ دسامبر ۱۹۵۲ م کنفرانس سه جانبه امریکا، انگلیس و فرانسه در جزیره برمودا که در شمال امریکای جنوبی در اقیانوس اطلس قرار دارد، آغاز به کار کرد. این سه کشور علاوه بر بررسی مناسبات سه جانبه خود، در مورد هماهنگی برای مقابله با سیاست شوروی در برلین، تصمیمات مهمی اتخاذ کردند. در آن زمان، بخش غربی شهر برلین آلمان، در اختیار امریکا، انگلیس و فرانسه و بخش شرقی شهر تحت کنترل شوروی بود. اوج‌گیری اختلافات در مورد نحوه اداره شهر برلین، سرانجام موجب احداث دیوار معروف برلین در سال ۱۹۶۱ توسط شوروی و آلمان شرقی شد.

روز بیمه
بیمه از لحاظ حقوقی به معنای قرارداری میان بیمه گر (شرکت بیمه) و بیمه گذار (بیمه شونده) است که بیمه‌گر تعهد می‌کند تا در قبال دریافت مبلغی به نام حق بیمه، در صورت وارد شدن خسارات احتمالی معین به بیمه‌گذار، مبلغ مشخصی را به وی بپردازد.

اما از نظر اجتماعی، بیمه یک پدیده اجتماعی است که به وحدت معنوی افراد یک یا چند جامعه کمک شایانی می‌کند. بنابراین هرگاه فردی دچار صدمه یا حادثه‌ای شود که تحملش از عهده وی خارج باشد، اعضای دیگر جامعه هر یک به اندازه سهم و توان، خود را در جبران زیان‌های وارد شده به آن فرد، سهیم می‌سازند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار