بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۶ سوره حجرات
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ
ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر فاسقی برایتان خبری آورد نیک وارسی کنید مبادا به نادانی گروهی را آسیب برسانید و [بعد] از آنچه کرده‌اید پشیمان شوید

اینکه بعضی از مفسران گفته اند لازمۀ معنی آیه این است که صدق العادل یعنی سخن شخص عادل را تصدیق کنید تفسیری ضعیف است زیرا اولا لازمه منطقی آیه ضرورتا چنین نیست.

ثانیا ممکن است شخصی در عین احراز عدالت که ارزش اخلاقی است به علت ناآگاهی و ضعف اندیشه سخنی بیاورد که با حقیقت قرین نباشد، لذا سخن عادل نیز ممکن است نیاز به تبیین داشته باشد و آیه متضمن حکم به نفی تبیین در مورد سخن عادل نیست. و الله اعلم.

این آیه پیوسته در جامعه اسلامی کاربرد داشته و بیش از هر زمان، در این روزگار که امکان خبر آوردن و نوشتن و به گوش و چشم ها رساندن رشدی عظیم یافته، زیبنده است که مسلمانان از این آیه بهر بگیرند و اجازه ندهند که هر فاسقی خبر را به تأثیرِ تبلیغات و تکرار در دل ایشان بنشاند و ایشان را گمراه کند.

بخش مهمی از همۀ زیانهای امروز بشری از طریق تبلیغات و دعاوی دروغ است که مردمان بدون تبیین می پذیرند.



چه بسیار رنج ها که در طول تاریخ از عدم تبیین در اخبار به آدمیان رسیده که شرح بسیاری از آنها در ادبیات به صورت قصه و نمایشنامه ها آمده است.

داستان معروف اتللو به روایت شکسپیر هزاران دل را در غم دسدمونا ذوب می کند و هزار لعن و نفرین بر اتللو می فرستد که چرا تبیین نکردی. کلمه تبیین از تحقیق کامل تر است زیرا پس از تحقیق ممکن است امر مبین شود یا نشود.

داستان غم انگیز کبوتر نر و ماده در کلیله مثال روشن دیگری است: نظامی در خسروشیرین گوید:
مزن بی پیش بینی بر کس انگشت      چنان کان نر کبوتر ماده را کشت

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار