‌رئيس کل بانک مرکزي خبر داد

یکسان‌سازی "‌نرخ ارز" در نیمه دوم سال 93/ "پیمان‌سپاری ارزی" منتفی شد

رئيس کل بانک مرکزي گفت: يکسان‌سازي نرخ ارز جزو اهداف جدي دولت است و بر اساس اين هدف مهم قرار شده در نيمه دوم سال 93 اين کار عملياتي شود همچنین نرخ ارز در نيمه دوم سال 93 نیز يکسان‌سازي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيف رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در سي و پنجمين جلسه شوراي گفتگو که صبح امروز در محل اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي ايران برگزار شد، گفت: يکسان‌سازي نرخ ارز جزو اهداف جدي دولت است و براساس اين هدف مهم قرار شده در نيمه دوم سال 93 اين کار عملياتي شود.

وي افزود: نرخ دلار تحت تأثير واقعيت‌هاي اقتصادي است و هر رقمي که در بودجه سال 93 تعيين شود؛ رقم متوسط است و رقم فيکس نيست.
 
سيف تأکيد کرد: رقمي که براي نرخ دلار در بودجه سال 93 تعيين مي شود نمي تواند مبناي تحليل ها و ارزيابي ها قرار گيرد.

***پيمان سپاري ارزي منتفي شد

رئيس کل بانک مرکزي همچنين از منتفي شدن پيمان سپاري ارزي خبر داد و گفت: براساس خبر خوشي که صبح امروز آقاي مصباحي مقدم رئيس کميسيون برنامه و بودجه دولت اعلام کردند؛ براساس تصميم ستاد تدابير ويژه از اين پس پيمان سپاري ارزي منتفي مي شود.

وي ادامه داد: براساس اين تصميم کليه صادرکنندگان از پرداخت ماليات بر فعاليت هاي صادراتي خود معاف مي شوند.

***تأمين نقدينگي واحدهاي توليدي

در ادامه رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران گفت: براساس خبري که رئيس کميسيون برنامه و بودجه به ما اعلام کرده؛ مجلس شوراي اسلامي با تشکيل يک کارگروه به رصد کردن تحولات اقتصادي کشور مي‌پردازد و در واقع هدف از تشکيل اين کارگروه کمک به دولت براي بهبود مستمر فضاي کسب و کار مي‌باشد.

وي همچنين در خصوص تأمين نيازهاي نقدينگي بخش توليد نيز گفت: در جلسه سي و پنجم شوراي گفتگو مقرر شد براي تأمين نيازهاي نقدينگي بخش‌هاي توليدي و صنعتي کشور حداکثرهايي از تسهيلات بانکي که از محل حصول مطالبات معوق به واحدهاي اقتصادي با تشخيص اولويت تزريق شود.

وي ادامه داد: اولويت اول براي اعطاي تسهيلات بانکي در رابطه با تکميل ظرفيت‌هاي موجود واحدهاي توليدي صنعتي مي‌باشد.

سيف ادامه داد: اولويت دوم اعطاي تسهيلات بانکي براي تکميل سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده نيمه تمام مي‌باشد.

***هنوز هیچ بخشی از دارایی های ایران آزاد نشده است

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين پرسش که آيا بعد از توافق هسته‌اي ايران با کشورهاي 1+5 دارايي‌هاي بلوکه شده ايران آزاد شده يا نه، گفت: هنوز هيچ بخشي از دارايي‌هاي بلوکه شده ايران آزاد نشده و قرار است در همين ارتباط کارگروهي تشکيل شود که به سرعت با بررسي تمام جزئيات زمينه آزاد سازي دارايي‌هاي بلوکه شده ايران را فراهم کند.

وي همچنين در خصوص شکل‌گيري برخي موسسات مالي غيرمعتبر و غيرمجاز نيز اعلام کرد: بانک مرکزي با رصد و نظارت در بازار پولي کشور به شدت ناامني‌ها در بازار پول را از بين مي‌برد.

وي افزود: به همين منظور در سايت بانک مرکزي جمهوري اسلامي اسامي تمام موسسات مالي مجاز اعلام شده تا از اين طريق مردم قبل از هر معامله پولي با موسسه يا موسساتي از اعتبار و صلاحيت اين موسسات آگاه شوند.

سيف در خصوص حرکت بانک مرکزي به سمت بانکداري اسلامي نيز گفت: در حال حاضر فاصله است ميان بانکداري کشور با بانکداري اسلامي که بي‌شک يکي از اهداف بانک مرکزي جمهوري اسلامي تحقق بانکداري بدون ربا و اسلامي است.


انتهای پیام/

برچسب ها: لغو ، پیمان سپاری ، ارزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار