اقامت در بناهاي عظيم و غير باوري از يخ و برف/ پديده‌اي پولساز به نام گردشگري برف +تصاویر

امروزه بارش برف به يك پديده پولساز براي جذب گردشگري تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، شايد اگر زماني از بارش برف بخاطر وعده رسيدن نوروز يا تعطيلي مدارس و تفريح شادي در كوچه و خيابان خوشحال بوديم، در عوض بزرگترها زمستان و بارش برف را يكي از معضلات كاري خود قلمداد مي‌كردند در واقع بارش برف براي خيلي‌ها يعني تعطيلي كار و خانه نشيني.



اين در حاليست كه امروزه بارش برف به يك پديده پولساز براي جذب گردشگري تبديل شده و خيلي‌ها آرزو دارند، كاش سرزمين آنها ماه‌هاي بيشتري از سال را سفيد پوش مي‌ماند.

مناطق برفي نه تنها براي ورزشكاران كه براي همه دوستداران طبيعت،‌ مكاني جذاب و مملو از تفريحات زمستاني است.



اكثر مردم در زمان برف به نوعي با تفريحات مفرح آن درگير شده و براي لذت بردن از اين موهبت الهي برنامه ريزي مي‌كنند؛ از برف بازي كوچه و خيابان گرفته تا اسكي و جشنواره‌هاي مختلف برفي در شهرها و مناطق مختلف دنيا.

جشنواره مجسمه‌هاي برفي يكي از هنرهايي است كه اخيرا در ايران نيز توجه علاقمندان زيادي را به خود جلب كرده و در حال گسترش است.



10 سال پيش كه از طرف مسئولان اجرايي نخستين جشنواره برفي كوهرنگ، خبرنگاران رسانه‌ها را به اين جشنواره دعوت كردند،‌ شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد كه اين پديده جديد برفي به يك حرفه گردشگري تبديل شود.

بطوريكه امسال "اميد صفايي" معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كهكيلويه و بويراحمد از برگزاري جشنواره‌هايي خبر مي‌دهد كه در انتظار بارش نخستين برف زمستاني هستند.

برطبق اظهارات وي؛ برخي مسابقات اسكي، ساخت تنديس و مجسمه‌هايي از جاذبه تاريخي و فرهنگي استان و پخت غذاهاي محلي از جمله برنامه‌هاي اين جشنواره است.



جشنواره‌هاي برفي علاوه بر رونق ورزش‌هاي گروهي و تفريحات سالم، وضعيت اقتصادي و معيشتي اين مناطق برف خيز را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

"پيمان منصوري" يكي از اهالي كوهرنگ مي‌گويد: خوشبختانه جشنواره برفي كه در اينجا برگزار مي‌شود، وضعيت اقتصادي شهر را دگرگون كرده است چرا كه هر سال علاقمندان زيادي براي شركت در اين جشنواره به كوهرنگ مي‌آيند كه در مدت اين 10 سال هتل‌ها و اماكن اقامتي زيادي در اين شهر ايجاد شده است ضمن اينكه اين جشنواره خود باعث اشاعه فرهنگ بومي منطقه نيز شده است.
علاوه بر ايران در مناطق ديگري ازجهان نيز با رسيدن زمستان جشنواره‌هاي برفي با هدف جذب گردشگر با برنامه‌هاي متنوعي برگزار مي‌شود.

شهر "هاربين" در شمال شرقي چين يكي از مناطق سفيد پوش برفي در زمستان است.



اين شهر هر چقدر هم كوچك باشد اما بارش برف سنگين و انبوه برف و يخ آنرا جهاني كرده است چرا كه مسئولان شهر از اين نعمت خدادادي نهايت استفاده را مي‌برند.

آنها با برگزاري جشنواره‌هاي مختلف برفي ميليون‌ها توريست داخلي و خارجي را به اين شهر جذب مي‌كنند و اين خود منبع درآمد عظيمي براي ساكنان و مسئولان شهر "هاربين" است.

مجسمه‌ها و بناهاي عظيم و غير قابل باوري از يخ و برف در اين شهر احداث مي‌شود و گردشگران مي‌توانند شب را در هتل‌هاي عجيب و غريبي سپري كنند كه با گرم شدن هوا ديگري اثري از آنها بر جاي نمي‌ماند.


گردشگران و بازديد كنندگان اين جشنواره سرماي هواي زير 20 درجه را تحمل مي‌كنند تا بتوانند از درون و بيرون اين مجموعه‌هاي عظيم يخي كه با نورپردازي‌هاي چشمگير، زيبايي دو چندان پيدا كرده‌اند، ديدن كنند.

شهر "هاربين" تنها شهر جشنواره‌هاي برفي دنيا نيست بلكه اين جشنواره‌ها در نقاط مختلف دنيا از جمله در كشورهاي اروپايي به يك هنر صنعت روز تبديل شده و مبالغ هنگفتي را نصيب اين كشورها مي‌كند.


با اين حال زمستان در راه است و برف و يخ نيز به وفور در مناطق مختلف ايران يافت مي‌شود.


جاده اسالم به خلخال در تالش، حيران در آستارا، وال كيوي در شهر ساحلي چوبر بمانند كوهرنگ لرستان،‌ كندوان تبريز و برزك كاشان و ... از جمله مناطق توريستي ايران هستند كه در زمستان زيبايي بصري آنها دو چندان مي‌شود و اين مكان‌ها سالهاست بالقوه ولي بلا استفاده زمستان پربرفي را سپري مي‌كنند.

اين گزارش مي‌افزايد، زمستان زمان مناسبي براي توسعه گردشگري برف در ايران است چرا كه با توجه به موقعيت جغرافيايي و طبيعت ايران، استفاده از اين موقعيت مي‌تواند بهترين شرايط براي سرمايه گذاري در انواع گردشگري در ايران را فراهم آورد و يكي از راهكارهايي كه چندي است در ايران نيز رواج يافته برپايي جشنواره‌هاي گردشگري زمستانه است كه توسعه و پيشرفت آن همت خود ما و مسئولان امر را مي‌طلبد.

گزارش از : رضا شوكتي
انتهاي پيام/ص

برچسب ها: بنا ، گردشگری ، برف ، زمستان ، اسکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار