کاخ ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و شورای امنیت ملی وی آمریکا را به کاهش کمک نظامی خود از جمله سوخت متهم کرده اند تا از این طریق کابل را برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن تحت فشار قرار دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛  این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل کاهش کمک نظامی واشنگتن را به افغانستان تکذیب کرده است.
تنش بین کرزای و حامیان آمریکایی وی پس از آن افزایش یافت که رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته اعلام کرد تا زمانی که شرایط لازم فراهم نشود موافقتنامه امنیتی با آمریکا را امضا نخواهد کرد.
این مسئله در نشست روز یکشنبه شورای امنیت ملی افغانستان نیز مطرح شد.
در بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان همچنین آمده است :« در نشست امنیت ملی افغانستان این نتیجه حاصل شد که کاهش تامین سوخت و کمک نظامی آمریکا به ارتش و پلیس افغانستان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن این کشور است تا مجبور شود موافقتنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند.»
خودداری سرسختانه کرزای از امضا پیمان امنیتی با آمریکا که باعث خواهد شد هزاران نیروی آمریکایی پس از سال 2014 در افغانستان بمانند قماری خطرناک برای تسلیم واشنگتن در برابر درخواست های اوست ، اقدامی که باعث انزوای وی آنهم در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری او شده است.
دیپلمات ها گفتند ممکن است کرزای در این زمینه بیش از حد جلو رفته باشد و خطر خروج کامل نیروهای آمریکایی را از افغانستان پس از سال 2014 موجب شود ، کشوری که شاهد 12 سال جنگ نیروهای غربی علیه شورشیان طالبان بوده است. کرزای همچنین با واکنش منتقدانی در داخل افغانستان روبرو شده است که معتقدند وی در حال به خطر انداختن امنیت آینده این کشور است.
اگر این پیمان امنیتی دوجانبه امضا نشود کمک چند میلیارد دلاری غرب به افغانستان با خطر جدی روبرو خواهد شد و اطمینان درمورد اقتصاد متزلزل این کشور ممکن است از بین برود زیرا بیم آن می رود افغانستان بار دیگر به یک جنگ قومی یا جنگی داخلی بازگردد.
ژنرال جوزف دانفورد از تفنگداران دریایی آمریکا و فرمانده ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان گفت :«‌ فکر نمی کنم کرزای خطرهای احتمالی ناشی از این اقدامات خود را بداند.»
دانفورد در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنال گفت کوتاهی کرزای در امضا این موافقتنامه امنیتی نه تنها ممکن است باعث تضعیف اقتصاد افغانستان شود بلکه باعث جسورتر شدن همسایگان قدرتمند افغانستان و فروپاشی نیروهای امنیتی این کشور خواهد شد.
کرزای از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود در سال 2001 بارها برسر امضا این پیمان امنیتی ، با آمریکا دچار کشمکش شده است.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت اشتباهات گذشته نیروهای آمریکایی و ناتو باعث شده است کرزای به شدت به آنها بی اعتماد باشد.
دیپلمات ها و سیاستمداران می گویند کرزای احتمالا تا آنجایی که می تواند به این پافشاری خود ادامه خواهد داد زیرا زمانی که پیمان امنیتی با آمریکا امضا شود او دیگر قدرت چانه زنی خود را از دست داده است.
سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا به کرزای گفته است واشنگتن نمی تواند برای امضا پیمان امنیتی دو کشور تا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 افغانستان منتظر بماند و بدون چنین موافقتنامه ای ممکن است هیچ نیرویی پس از سال آینده در این کشور باقی نماند.
رایس تاکید کرد تعویق امضا پیمان امنیتی کابل و واشنگتن تا پس از انتخابات سال آینده افغانستان ، شدنی نیست.
اما کرزای در واکنش به این اظهارات ، شروط جدیدی را برای امضا موافقتنامه امنیتی دوجانبه آمریکا برشمرد و گفت حاضر نیست چنین موافقتنامه ای را به سرعت امضا کند.
رایس همچنین هشدار داد فقدان امضا یک موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن باعث به خطر افتادن تعهدات ناتو و دیگر کشورها درخصوص کمک به افغانستان خواهد شد که در کنفرانس های سال 2012 در شیکاگو و توکیو بر آنها تاکید شده بود.
این موضع گیری های کرزای باعث شده است تا آینده افغانستان همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند.
آمریکا بارها اعلام کرده است برای امضا پیمان امنیتی دوجانبه با افغانستان تا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است آوریل سال 2014 برگزار شود منتظر نخواهد ماند. واشنگتن همچنین اظهارات کرزای را در مورد اینکه امضا چنین پیمانی در سال آینده مناسب تر و معتبرتر خواهد بود رد کرده است.
در صورتی که چنین پیمانی امضا نشود ، آمریکا ممکن است اکثر نیروهای خود را تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج کند. آمریکا دو سال قبل نیز درپی شکست مذاکرات با عراق درمورد امضا موافقتنامه بین دو کشور ، اقدامی مشابه را انجام داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار