آیت‌الله عبدالله جوادی آملی شفاعت انبیاء را از نشانه‌های رحمت خداوند در روز قیامت برشمرد و عنوان کرد: تنها جایی که رحمت خداوند در آن نیست جهنم است، آنجا هیچ نشانه‌ای برای رحمت وجود ندارد و خانه عذاب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، این مرجع تقلید روز یکشنبه،در تفسیر آیات 18 تا 22 سوره فاطر در مسجد اعظم قم گفت: افراد در قیامت دو قسم‌اند برخی بار گناه را حمل می‌کنند و برخی اصلا هیچ باری ندارند که آنها که هیچ باری ندارند معصومین‌ (ع) هستند، کسانی که در دنیا مرتکب هیچ گناهی نشدند و اصلا از گناه دور بودند.

وی افزود: آیه 18 سوره مبارک فاطر اشاره به این دارد که نفس یا وازر است (بار گناه دارد) یا وازر نیست (بار گناهی ندارد) و اگر وازر باشد بارش را باید خودش حمل کند و کسی به سراغ او نمی‌آید تا بارش را حمل کند.

استاد عالی حوزه علمیه با بیان اینکه این به این معنا نیست که در قیامت رحمی وجود ندارند، گفت: خداوند رحیم است و یکی از نشانه‌های رحمت او شفاعت انبیاست و تنها جایی که رحمت در آن نیست جهنم است و آنجا هیچ نشانه‌ای برای رحمت وجود ندارد و آنجا خانه عذاب است.

این مفسر قرآن افزود: بنابراین در قیامت رحمت است ولی شخصی که بار گناهانش آنقدر زیاد است که زیر بارش خم شده است هر چقدر فریاد بزند کسی به سراغش نمی‌‌رود و در حقیقت این فرد لیاقت کمک ندارد.

این مرجع تقلید ادامه داد: چون این فرد لیاقت کمک کردن را ندارد همانطور که در ادامه آیه آمده است: حتی اگر از نزدیکان و خویشاوندان خود طلب کمک کند کسی به او پاسخ نخواهد داد و باید بار گناهانش را خودش حمل کند.

وی با بیان اینکه آنهایی که باید در روز قیامت بار خود را حمل کنند دو نوع هستند، گفت: بر اساس این آیه این بار دومی که برخی در قیامت باید حمل کند بار گناهی است که دیگران را به واسطه آن گمراه کرده‌اند. یعنی یک بار، بار خود گناه است و بار دیگر بار گناه گمراه کردن دیگران است.

آیت‌االله جوادی آملی اظهار کرد: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید این سخنان قلب آماده می‌خواهد این تبشیر و انذار در قلب آماده و شنوا و بینا اثر می‌کند.

وی بیان کرد: کسانی به این حرف‌ها گوش می‌کنند که ایمان به غیب داشته باشند و عمل صالح انجام دهند نماز را به پا دارند و در اینجا نماز به عنوان الگویی ایمانی و نمونه‌ای از اعمال صالح بیان شده است و بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) نماز ستون دین است اگر پذیرفته شود همه اعمال پذیرفته می‌شود و اگر پذیرفته نشود هیچ عملی پذیرفته نمی‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: فراز پایانی این آیه اشاره به فقر انسان و غنی بودن خداوند و عدم نیاز خداوند به انسان و رفتارهای او دارد و هر کس پاک شود به نفع خودش است چرا که خداوند اگر بخواهد و اراده کند بر اساس آیه 16 همین سوره اگر بخواهد، همه را هلاک مى‌سازد و از میان مى‌برد، زیرا به آنها نیازى ندارد، و آن گاه آفریدگانى جدید مى‌آورد.

وی افزود: مسیر همه انسان‌ها به سمت خداست و در این مسیر کافران کورند و مؤمنان بینا، و کور و بینا برابر نیستند، کافران در تاریکى‌ها هستند و مؤمنان در روشنایى، و هرگز تاریکى‌ها و نور یکسان نیستند؛ مؤمنان سرانجام در سایه دلپذیر بهشت درمى‌آیند و کافران در حرارتِ سوزان دوزخ، و سایه و حرارتِ سوزان همسان نیستند، مؤمنان زنده دلانند و کافران دل مردگان، و هیچ گاه زندگان و مردگان برابر نیستند./س

برچسب ها: قم ، نفس ، گناهکار ، قیامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.