شکوفه ماسوری مدرس دانشگاه عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیأت برگزاری کنکور مرحله دوم هنر در رشته تئاتر به بررسی مشکلات پیش آمده در دانشگاه‌ها پرداخت.

شکوفه ماسوری مدرس دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و عضو هیأت برگزاری کنکور مرحله دوم هنر در رشته تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: از تاریخ 9 آذر تا 16 آذر آزمون مرحله دوم کنکور سراسری برگزار می‌شود، 4 سال پیش پذیرش در دانشگاه‌های تئاتر به این صورت بود که دانشجو بعد از شرکت در کنکور سراسری و پس از گذراندن مرحله دوم کنکور به صورت عملی، وارد دانشگاه می‌شد و پس از سپری کردن 4 ترم در دانشگاه گرایش‌های خود را تعیین می‌کردند.
 
وی ادامه داد: پس از انجام این کار به صورت تخصصی علاقه‌ی خود را دنبال می‌کردند و در این 4 ترم با گذراندن دروس پایه و صرف دانشجو به یک شناخت نسبی از گرایش‌ها می‌رسید و بعد از این شناخت گرایش خود را تعیین می‌کرد و با دید جامع‌تری وارد فضای تئآتر می‌شود.
 
عضو هیأت برگزاری کنکور هنر در رشته تئاتر در ادامه افزود: در حدود 4 سال پیش دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و همچنین قدیمی‌ترین دانشگاه تئاتر کشور تصمیم گرفت که برای اولین بار از همان اول گرایش‌ها را به رشته تبدیل کند. این اتفاق با توجه به نیمه متمرکز بودن رشته تئاتر باعث شد که دانشجوها پس از انجام مصاحبه مرحله دوم مستقیما وارد گرایش‌های مختلف رشته تئاتر شوند و این فرصت 4 ترم از آنها گرفته شود.
 
وی در ادامه افزود: علی رغم موافق نبودن ما با این اتفاق دانشگاه سوره و دانشگاه آزاد 2 سال پیش بنا به دستور وزارت علوم مبنی به قبول این کار تبدیل شدن گرایش به رشته را پذیرفت و در واقع از ورودی 90 به بعد هم به صورت یکپارچه همه دانشگاه‌های تئاتری گرایش‌ها را تبدیل به رشته کردند.
 
ماسوری عنوان کرد: در واقع با تبدیل گرایش به رشته دارندگان دیپلم‌های دیگر مثل ریاضی یا انسانی که هیچ شناختی از گرایش‌های تئاتر ندارند و فقط در حدود این تخصص‌ها شنیده‌اند تمایل بیشتری نسبت به رشته بازیگری و کارگردانی از خود نشان دهد و علت این انتخاب، شناخت بیشتر سطح جامعه از این رشته‌ها و جذابیت ذاتی آن است.
 
این مدارس تئاتر دانشگاه گفت: اتفاق بد دیگری که امروزه در فضای آکادمیک موجب آسیب زدن به دانشجوها می‌شود پذیرش حجم زیادی دانشجو در بعضی رشته‌های دانشگاه‌ها است، به صورتی که دانشگاه آزاد تا 500 دانشجو را در رشته‌ای خاص می‌پذیرد، حجم زیاد این دانشجوها وارد فضای تئاتر می‌شوند که تعداد زیادی از این دانشجوها حتی شناخت درستی از رشته خود ندارند و دانشگاه نیز پاسخگوی همه‌ی نیازهای این افراد نیست.
 
ماسوری در ادامه افزود: دانشجویان رشته تئاتر انگیزه لازم برای خواندن تئاتر را دارند در صورتی که مسئولان هیچ اهمیتی برای این مهم قائل نیستند، حتی سالن مولوی که صرفا به اجراءهای دانشجویی تعلق دارد تعطیل است و تنها جای ممکن برای عرضه‌ی کار دانشجوها جشنواره‌ها است که متاسفانه جشنواره‌ها هم استاندارد دانشجویی بودن را از دست داده‌اند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره‌های رسمی‌ای که مثل جشنواره فجر که برای تئاتر برگزار می‌شود مثل جشنواره فجر به اصول و گونه‌های از پیش مشخص شده خود گرایش دارند، اما در کنار این گونه جشنواره‌ها، جشنواره‌های دانشجویی دیگری نیز با هدف انجام کار تجربی فعالیت می‌کنند تا دانشجویان فرصتی برای اجراء و تجربه کردن کارهای خود پیدا کنند که متاسفانه جشنواره دانشجویی بعنوان متولی اصلی این هدف از این اصل دور شده است.
 
ماسوری افزود: بعضی از دانشگاه‌ها برای جبران این ضعف تصمیم به برگزاری جشنواره‌های داخلی گرفتند مثل جشنواره سوره تهران که در حال حاضر در حال پیش تولید ششمین دوره‌ی آن هستیم، اما به این جشنواره‌ها هم از طرف وزارت علوم توجه نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: دوره‌ی قبلی وقتی ما برای ثبت جشنواره به وزارت علوم رفتیم به بهانه‌ی هم ردیف بودن با جشنواره دانشجویی از ثبت جشنواره صرف نظر کردند و هرچه در مصاحبه‌ها گفتیم که جشنواره‌ها از ماهیت تجربی بودن دور شده کسی توجه نکرد، البته امیدوارم که دوره جدید جشنواره دانشجویی دوباره اصالت خود را بدست آورد و به تجربه‌های جدید توجه بیشتری نشان بدهد.
 
عضوی هیآت علمی دانشگاه سوره در ادامه گفت: از درون همین جشنواره‌ها بیشتر تکنیک‌ها مشکل گرفته است.
 
اما واقعا فرصـت‌هایی را برای این تجربه‌ها فراهم نکرده‌ایم و سالنی این جشنواره‌ها را پوشش می‌دهد.
 
ماسوری بیان کرد: جشنواره سروه در همه‌ی رشته‌ها فعال است اما از سوی دانشجوها هم این نگرانی حس می‌شود که کیفیت آثار پائین است و تعداد کارهای خوب کم است و یکی از علت‌های آن همین فراوانی و نداشتن شناخت لازم است.
 
ماسوری گفت:این فراوانی در سطح کیفی آثار هم تآثیر دارد اما می‌توان با تعریف کردن و مشاوره دادن به داوطلبان خواهان شرکت در دانشگاه‌ها، آنها را در این انتخاب کمک کرد تا حتی فعالیت آنها هم هدف‌مندتر شود، اگر هم مسئولان حمایت خود را بیشتر کنند دانشجوها فقط برای شرکت در جشنواره کار نمی‌کنند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: درصورت دادن سالن به دانشجوها  هم فرصت تجربه را برای دانشجوها فراهم کردیم و هم اینکه کیفیت را در سطح کلان تئاتر بالاتر برده‌ایم، علت استقبال‌ها از جشنواره‌ها فقط فرصت اجراست اما می‌توان با صرف بودجه‌ای کم خیلی از سالن‌های خالی را برای اجرا آماده کنیم و از آسیب‌های بیشتر و جدی‌تر به تئاتر جلوگیری کنیم.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار