ادغام برنامه‌های ایدز در برنامه خدمات بهداشتی اولیه، افزایش دسترسی به گروه‌های پر خطر و تجدید نظر در برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت: هنوز نمی‌توان ادعا کرد که همه گیری ایدز کنترل شده است تا کنترل ایدز مدت زمان طولانی باقی مانده است. کاهش ایدز در تمام جای دنیا یکسان نبوده است، آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از اروپا بیانگر این است که آمار مبتلایان به ایدز در سال ۲۰۱۲ نسبت به ۲۰۱۱ ۸ درصد اضافه شده است. 

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان تزریقی مواد بیشترین موارد ابتلا را در دنیا تشکیل خواهند داد افزود: مراقبت و درمان در ایدز مهم‌ترین اقدام در پیشگیری است. بر پایه توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت درمان ضد رتروویروسی باید سریع‌تر و برای گروه‌های بیشتری ارایه شود. 

گویا تصریح کرد: درمان موثر نیاز به درمان به موقع دارد، نیمی از مردم دنیا که مبتلا به عفونت هستند از بیماری خود خبر ندارند، در ۱۸ کشور دنیا مطالعه‌ای که انجام شده نشان داده است که وقتی درمان در این بیماران آغاز می‌شود به مرور زمان ممکن است درمان را‌‌ رها کنند. شاخص بقا بر درمان در کشورمان در ۱۲ ماه پس از شروع درمان ۸۶ درصد براورد شده است. 

گویا اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون نفر جوان و نوجوان در دنیا مبتلا به ایدز هستند، باید به نوجوانان و جوانان دسترسی داشته باشیم. بسیاری از آن‌ها تحت هیچ گونه مراقبتی قرار ندارند. میلیون‌ها نوجوان دیگر نیز در دنیا در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند. مهم‌ترین اقدام برای این جوانان اطلاع رسانی است آن‌ها به این مشاوره و آزمایش نیاز دارند. 

وی با بیان اینکه یک هفتم موارد جدید ایدز در دوره نوجوانی رخ می‌دهد، اظهار کرد: دسترسی به نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر نیازمند تغییر قوانین است. اولین هدفمان در وزارت بهداشت این است که دسترسی به گروه‌های پر خطر را افزایش دهیم، همچنین در برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد تجدید نظر کنیم. 

وی همچنین ادغام برنامه‌های ایدز در برنامه خدمات بهداشتی اولیه را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان و خاطرنشان کرد: تقویت برنامه مشاوره و آزمایش، تقویت مدیریت ایدز، سرمایه گذاری دراز مدت از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.


انتهای پیام/
برچسب ها: ایدز ، آمار ، آموزش ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار