نایب رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی گفت: برای جلوگیری حوادث تروریستی در لبنان، اقدامات حفاظتی و مراقبتی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ منصور حقیقت پور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس درباره جزئیات حادثه تروریستی که در مجاورت سفارت لبنان رخ داده بود، گفت: در این حادثه 27 نفر از مردم عادی و 6 نفر از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان به شهادت رسیدند.
 
وی افزود: پس از وقوع این حادثه کمیسیون امنیت ملی هیئتی را متشکل از 4 نماینده (بنده، سیدحسین نقوی حسینی، عوض حیدرپور و عیاری منشی کمیسیون امنیت ملی) به منطقه اعزام کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: در این سفر 4 روزه ضمن حضور در مراسم بزرگداشت شهدا، پیام مردم و مجلس ایران را به مردم لبنان ارائه کردیم.

حقیقت‌پور ادامه داد: در جریان این سفر ملاقاتی با وزیر کشور لبنان، وزیر امور خارجه لبنان، رئیس مجلس این کشور و همچنین سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان صورت گرفت و زوایای مختلف حادثه مورد بررسی قرار گرفت و همچنین سعی شد انتظارات مردم ایران در لبنان بیان شود.
 
نماینده مردم اردبیل اظهار کرد: در کنار گفتگوها محل وقوع حادثه نیز مورد بررسی قرار گرفت، همچنین این هیئت در جمع خانواده شهدا نیز حضور یافت و در این دیدارها مشخص شد که خانواده‌ها از روحیه بالایی برخوردارند.

وی با تاکید به اینکه سفر به لبنان نتایج سیاسی و اجتماعی بسیاری داشت، گفت: در جریان این سفر ضمن ملاقات با مقامات لبنانی تاکید کردیم تا مقامات لبنانی تلاش‌های خود را برای رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دهند.
 
در ادامه عوض حیدرپور در این نشست خبری با اشاره به سفر هیئت پارلمانی به لبنان گفت: ما در این سفر در مراسم بزرگداشت شهدای این حادثه تروریستی لبنان حضور داشتیم و روسای اکثر طوایف لبنان نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.
 
وی ادامه داد: همچنین با مجروحین در بیمارستان و 8 خانواده شهید نیز دیدار کردیم که تاثیر خوبی در فضای اجتماعی لبنان داشت.

عضو کمیسون امنیت ملی تصریح کرد: مردم لبنان نسبت به این حادثه تروریستی حساسیت ویژه‌ای داشتند و اذعان می‌کردند که ساماندهی این اقدامات از سوی تیر باران آل‌سعود انجام می‌شود، از این رو مسئولان لبنان باید تمام قدرتشان را برای افشای اقدامات این چنینی آل سعود بکار گیرند.
 
در ادامه حقیقت‌پور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه آیا عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شده‌اند یا نه، گفت: تحقیقات اطلاعاتی به جای خوبی رسیده است و هویت افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند، شناسایی شده است.
 
وی افزود: تحقیقات ادامه دارد تا عوامل اصلی هدایت کننده این حادثه شناسایی شوند.
 
همچنین، حیدرپور در پاسخ به این سوال گفت: "عبدالله عزام" این حادثه تروریستی را انجام داده است و همچنین دو نفر که در جریان این حادثه کشته شده‌اند و از عوامل انجام دهنده آن بودند، عرب تبار هستند.
 
حقیقت پور نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره جلوگیری از حوادث این چنینی، گفت: اقدامات حفاظتی و کارهای مراقبتی در حال انجام است.
 
وی افزود: هدف این گروه تروریستی تخریب سفارت و از بین بردن سفیر و مسئولان سفارتخانه بود، اینها در رسیدن به اهداف خود ناموفق بودند و متاسفانه فقط توانستند 6 نفر از محافظان سفارتخانه را به شهادت برسانند.
 
حقیقت پور همچنین با اشاره به موضع‌گیری گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان گفت: همه جریانات سیاسی موجود در لبنان این اقدام را محکوم کردند و همه با حضور در سفارتخانه همدردی خود را اعلام نمودند.
 
وی تاکید کرد: این گروه‌ها به دنبال ضربه زدن به روابط ایران و لبنان بودند، ولی این حادثه منجر به همبستگی بیشتر بین دولت ایران با لبنان شد.
 
وی همچنین ادامه داد: قرائن و شواهد نشان می‌دهد که این اقدامات را جریانات تکفیری ارتجاعی در منطقه انجام می‌دهند و آن را مدیریت می‌کنند، پس از دریافت اطلاعات دقیق در این باره موضع‌گیری صریح خود را اعلام می‌کنیم.
 
حقیقت‌پور تصریح کرد: تا اینجا شواهد نشان می‌دهد که اقدامات تروریستی این چنینی که در عراق و سوریه نیز رخ می‌دهد، عمدتا از سوی دستگاه‌های افراطی عربستان صورت می‌گیرد و در حال حاضر نگاه ما به عنوان متهمان اصلی به سمت عربستان است.
 
در ادامه حیدرپور درباره پیگیری‌های مجلس درباره چگونگی ادامه روابط خود با عربستان گفت: بررسی‌های مجلس به وزارت امور خارجه اعلام شده و این وزارتخانه تذکرات جدی خود را به دولت عربستان ارائه خواهد کرد.
 
در ادامه، حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره موضع گیری سیدحسن نصرالله درباره توافق ژنو 3 گفت: در سفر به لبنان و در دیدار با سید حسن نصرالله، وی درباره توافق ژنو گفت: من مقلد مقام معظم رهبری هستم و اگر آقا راضی هستند من نیز راضی‌ام.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار