«پيتر هارتر» سردبير سياسي روزنامه سيدني مورنينگ هرالد در مقاله اي که در نشريه «theage » به چاپ رسيده، نوشت: آمريکا بزرگترين دشمن خودش در توافق هسته‌اي با ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در مقاله «پيتر هارتر» سردبير سياسي روزنامه سيدني مورنينگ هرالد آمده است غرب از چند سال قبل مدعی است که  پيشروي ايران به سمت بمب هسته اي به وقوع جنگ منجر می‌شود و چنين جنگي پيامدهاي غيرقابل پيش‌‌بيني خواهد داشت. اما الان يک توافق موقت حاصل شده است که از اين سناريو جلوگيري مي کند اما چرا برخي خوشحال نيستند؟

شش قدرت بزرگ دنيا مدعي‌اند که به يک توافق تاريخي با ايران رسيده اند. اما نخست وزير اسرائيل مي گويد اين يک اشتباه تاريخي بوده است.  

اسرائيل تنها همسايه اي نيست که نگران است بلکه عربستان سعودي نيز يکي از مخالفان محسوب مي‌شود. سعودي‌ها به طور رسمي موضع گيري نکرده‌اند اما در خفا در خصوص توافق ژنو ابراز ناخشنودي مي‌کنند.

گروه پنج بعلاوه يک معتقد است که تحريم ها همراه با به قدرت رسيدن روحاني فرصت عالي براي جلوگيري از پیشرفت هسته‌ای ايران فراهم نموده است. اما اسرائيل و عربستان معتقدند که توافق هسته اي فشارهاي ايران را کاهش مي‌دهد و به اين کشور زمان و انرژي براي ادامه کار مي دهد.

اما جامعه جهاني اين توافق موقت را کافي نمي داند و به دنبال يک توافق جامع تر با ايران هستند. دولت اوباما معتقد است که دنيا بايد هرچه زودتر به روحاني، مذاکره کننده ارشد او (ظريف) و تهران امتياز بدهد.

اما بزرگترين خطري که متوجه اين توافق موقت است ، از جانب کنگره آمريکا مي‌آيد.بسياري از نمايندگان با توافق ژنو مخالفند و معتقدند اين معامله هسته‌اي شدن ايران را محتمل‌تر مي‌کند. حتي برخي دموکرات هاي ارشد نيز با اوباما مخالفت مي‌کنند. ديدگاه در سناي آمريکا به ديدگاه نتانياهو نزديک تر است. اگر اين مخالفان دموکرات و جمهوريخواه با هم متحد شوند و تحريم‌هاي جديد عليه ايران وضع کنند، توافق ژنو از بين مي‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار