الگوی کشت، برنامه‌ای که سالهاست روی کاغذ باقی مانده و همواره تبعات اجرایی نشدن آن گریبان تولیدکنندگان و مصرف ‌کنندگان را می‌گیرد؛ کشاورزان نمی‌دانند چه محصولی را کجا و به چه میزان بکارند و چگونه میزان تولید خود را متناسب با شرایط اقلیمی افزایش دهند. مصرف‌کنندگان هم همیشه از کمبود و گرانی یک محصول متضرر می‌شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، الگوی کشت همان برنامه و استراتژی برای رسیدن به حدی از خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی که البته هم از سوی دولت به عنوان متولی بخش کشاورزی و هم از سوی کشاورزان مغفول مانده است و هر ساله کشور با مشکلات متعددی در بازار تولید و مصرف محصولات کشاورزی به دلیل رعایت نشدن الگوی کشت مواجه می‌شود.

مسعود محمّدیان رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، الگوی کشت را طرحی مناسب و قبول برای مقابله با تداوم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه دانست.

وی افزود: توسعه کشاورزی درپیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است.

محمّدیان ضمن بازگو نمودن برنامه های سازمان برای اجرا در سواحل دریاچه ارومیه ادامه داد: صرفه‌‌جویی دراستفاده ازمنابع آبی، توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار، احداث کانالهای آبیاری، تغییرالگوی کشت، جایگزینی باغات پسته در کنار افزایش سطوح زیر کشت زعفران، کشت کلرنگ و بخصوص کلزا در برنامه کاری این سازمان قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ایوب ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به مزایای بهره گیری ز الگوی کشت در صادرات گفت: تعیین شدن میزان تولید با بهره گیری از الگوی کشت، تخصیص دادن مصرف داخلی و همینطور میزان صادرات را در پی دارد.

وی افزود: بر اساس این الگو متخصّصان ترویج کشاورزی تشخیص می‌دهند که در هر منطقه چه محصول و چه مقدار باید تولید شود.

وی با اشاره به این‌که الگوی کشت بر اساس مواردی از قبیل هواشناسی، کیفیت خاک و توپوگرافی بررسی می‌شود، تصریح کرد: این استعدادیابی منجر به طرح الگوی کشت می‌شود و بر این اساس می‌توان تشخیص داد که کدام قطعه زمین برای یک محصول عالی، متوسط یا نامناسب است.

ایرانی فام ادامه داد: با تعیین شدن میزان تولید، تخصیص دادن مصرف داخلی نیز همچون میزان صادرات قابل برنامه ریزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: این مدل کمک می‌کند تا با جمع‌آوری کف اطلاعات به میزان سطح زیر کشت و دیگر مولفه‌ها پی ببریم.

وی تاکید کرد: توجّه و برنامه ریزی بهینه برای الگوی کشت در تنظیم میزان تولید و صادرات موثر خواهد بود.

براساس این گزارش سعید سلیمانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با توصیفی از سیستم های زراعی گفت: سیستم های زراعی در واقع نوعی معماری زمانی – مکانی عوامل تولید می باشند که در آنها گیاهان زراعی به نحوی استقرار می یابند که علاوه بر استفاده بهینه از نهاده های طبیعی و مصنوعی، یا به وجود آوردن واکنش های متقابل دوگانه و چندگانه درنهایت باعث بهبود بهره وری در ساختار سیستم زراعی خواهند شد.

وی اظهار داشت: بر اساس این الگو کارشناسان کشاورزی تشخیص می‌دهند که در هر منطقه باید با توجه به پتانسیل موجود کشاورزی، به استعدادیابی اراضی کشور در استان‌های مختلف بپردازد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سعداله اسکندری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استمرار حضور در بازارهای جهانی با تولید محصولاتی نظیر سیب و انگور در سایه اجرای الگوی کشت تحقّق می یابد.

این مقام مسئول الگوی کشت را در تامین نیاز بازار تاثیرگذار دانست و افزود: نیاز بازار نیز با بهره گیری باغداران از الگوی کشت تامین خواهد شد.

وی با اشاره به محصولات مازاد تشریح کرد: تولید بر اساس الگوی کشت، محصول مازادی نخواهد داشت.

اسکندری ادامه داد: ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات باغی با اجرایی شدن الگوی کشت ارتقاء می یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: اجرای الگوی کشت مناسب برای حفاظت از منابع پایه و افزایش بهره وری عوامل تولید امری ضروری است.

اسکندری ضمن بیان یکی از مهم ترین امتیازات الگوی کشت تاکید کرد: مصرف بهینه سم و کود و کاهش مصرف مواد آلاینده را باید از ارزشمندترین امتیازات این طرح بدانیم.

براساس این گزارش ارتقاء ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده علمی و بهره برداری بهینه از سایر نهاده های تولیدی با الگوی کشت ملموس خواهد بود و منابع و عوامل و نهاده های بخش کشاورزی را در راستای الگوی کشت مناسب به کار گرفته می شوند./س

برچسب ها: رعایت ، الگوی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.