علت اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، کوری و نارسایی کلیه دیابت است

عدم کنترل دیابت، علت اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، کوری و نارسایی کلیه است و با کنترل به موقع قندخون و تشخیص اولیه و زودرس دیابت، می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛ کارشناس واحد پيشگيري و مبارزه با بيماريهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه افرادي كه داراي عوامل خطر ايجاد ديابت هستند حداقل سالي يكبار بايد آزمايش قندخون ناشتا بدهند تا از سلامتي خود اطمينان يابند، اظهار داشت: ديابت يا مرض قند يك بيماري متابوليك غيرواگير است كه در آن ميزان قند خون بيمار بر اثر عدم توانايي سلولهاي بدن در مصرف مناسب مواد قندي، بالا مي رود.

محمدحسین رحمانی، پرخوري، پرنوشي و پر ادراري را سه علامت اصلي ديابت عنوان کرد و افزود: تاري ديد و اختلالات بينايي، عفونتهاي قارچي مكرر، كاهش شديد وزن بدون علت موجه، وجود زخم هايي كه دير بهبود مي يابند، زايمان نوزاد با وزن بيش از 4 كيلوگرم، سقطهاي مكرر و مرده زايي و شب ادراري توأم با لاغري در اطفال از جمله ساير علائم و نشانه های دیابت است.

وی با اشاره به اینکه سه نوع دیابت نوع1، نوع 2 و حاملگی وجود دارد،گفت:افراد مبتلا به ديابت نوع 2 اكثراً بدون علامت بوده و به این دلیل باتاخير تشخيص داده مي شوند. وی تصریح کرد: زمينه ارثي، چاقي و اضافه وزن، كم تحركي، استفاده بيش از حد از غذاهاي شيرين و چرب بخصوص اگر با كم تحركي و چاق شدن همراه باشد، سابقه ديابت حاملگي، سابقه تولد نوزاد 4 كيلو و بيشتر، سابقه سقط و مرده زايي و سابقه فشارخون بالا از جمله عوامل خطر در ايجاد ديابت نوع 2 است.

وی، مهمترين عوارض زودرس ديابت را افزايش و يا كاهش شديد قند خون كه در بيمار منجر به كاهش هوشياري و شوك مي شود عنوان کرد و افزود: عوارض چشمي، كليوي، قلبي و عروقي و عصبي از جمله عوارض دیررس دیابت است که در صورت بی توجهی به آنها، مشكلات جدي از قبيل از دست دادن كليه ودياليز ، قطع عضو ، سكته قلبي و مغزي برای بیمار ایجاد خواهد شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: داشتن فعاليت بدني مناسب و مستمر، متعادل نگه داشتن وزن بدن و در صورت چاقي اقدام جهت كاهش وزن، كاهش مصرف قندها (بخصوص قندهاي ساده مثل شيرينيجات تنقلات) و چربي ها و مصرف بيشتر و منظم سبزيجات و ميوه جات در رژيم غذايي، عدم مصرف دخانيات (سيگار، چپق و قليان) و انجام بررسي سالانه قند خون در افراد داراي عوامل خطر ديابت از جمله مهمترین راههای پیشگیری از دیابت است.


انتهاي پيام/

برچسب ها: قلب ، سکته ، لاغری ، وزن ، زخم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار