امسال، بیش از 11 تن گياهان دارويي شامل آويشن، نعناع فلفلي، كدو تخم كاغذي و بادرنجبويه، از 10 هكتار از اراضي زیر کشت در استان چهارمحال و بختیاری برداشت شد.

مدير امور باغباني اداره کل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، از برداشت 11 تن و 500 كيلوگرم گياهان دارويي، در این استان خبر داد.

حميدرضا منصوري گفت: 10 هكتار از اراضي استان چهارمحال و بختیاری، زير كشت گياهان دارويي مي باشد كه از اين ميزان، به طور ميانگين، يک تن و 150 كيلوگرم درهرهكتار، برداشت مي شود. 

منصوري، با اشاره به اينكه گياهان دارويي كشت شده در استان چهارمحال و بختياري، شامل آويشن، نعناع فلفلي، كدو تخم كاغذي و بادرنجبويه مي باشد، گفت: بادرنجبويه با 4 هكتار و آويشن با 3 هكتار، بيشترين سطح زير كشت و كدو تخم كاغذي با 1 هكتار، كمترين سطح زير كشت را در این استان، به خود اختصاص داده اند.

استان چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد اما با وجود همین مساحت، و با توجه به استعداد بالا و شرایط مطلوب موجود،  می‌تواند یکی از مراکز پرورش گیاهان دارویی در کشور باشد. 
این در حالی است که از بیش از 30 هزار هکتار مساحت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، تنها 10 هکتار در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 
البته کارخانه‌های فرآوری، نقش مهمی در بالابردن صرفه اقتصادی و ایجاد انگیزه برای کشت گیاهان دارویی دارند. 

*******

استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی در کشور

گفتنی است؛ استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی مطلوب و مستعد، و داشتن پوشش گیاهی و مراتع زیبا و متنوع، به عنوان یکی از مهمترین رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی در کشور نیز محسوب می شود.

از 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده یک هزار و ۵۰۰ گونه مختص ایران است که از این تعداد نیز رویش ۳۰۰ گونه معادل 2 درصد از این میزان، مختص استان چهارمحال و بختیاری بوده و در استان دیگری رویش ندارد. 
کما اینکه متأسفانه، برخی از این گونه ها، به دلیل برداشت بی‌رویه و ناصحیح در حال انقراض و نابودی است. 
گیاه کرفس از دیگر گیاهان دارویی و معطر استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل ریشه کنی و برداشت نامناسب، این گیاه بی نظیر در معرض انقراض قرار دارد. 
هر ساله با آغاز فصل بهار و رويش گيـاهـان مـرتعي، بومي هاي منطقه استان چهارمحال و بختیاری، گياهـان دارويي و غذايي از جمله كنگر، نعناع، آويشن، ليز، ترشک، کاردين، مرزن جوش، مرزه كوهي و خارشتر را براي مصارف خانگی و فروش در بازارهاي سنتي برداشت مي کنند.
برداشت گياهان دارويي در این استان، حداقل 3 ماه طول مي کشد و به عنوان منبع درآمد فصلي براي برخي از افراد و خانواده ها به حساب مي آيد.
برخي از اين گياهان جنبه دارويي و درماني دارند و براي توليد عرقيات گياهي استفاده مي شوند و برخي نيز همچون شنگ و مچه به صورت طبخ شده، کاربرد غذایی و تازه خوری دارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.