با توجه به بيلان منفي آب‌هاي زيرزميني در اغلب دشت‌هاي فارس، اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در اين استان يك ضرورت است كه بايد به فوريت انجام شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ جلالي معاون وزير جهادكشاورزي و رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: فارس با بيلان منفي 10 ميليارد مترمكعبي آب روبرو است و اين بزرگترين چالش اين استان به شمار مي‌رود.

وي با بیان اينكه در تخصیص اعتبارات به استان‌ها، اولویت با مراکزی است که عملکرد مناسبی از نظر اجرای طرحها داشته‌اند، فارس را بواسطه وسعت، استعداد و ظرفيت‌هاي موجود در بخش منابع‌طبيعي، داراي جايگاهي ويژه در كشور دانست.

جلالي همچنين با اشاره به نگاه جامع به حوزه‌های آبخیز و ایجاد تعامل بین اجزاء سیستم، برنامه‌ریزی در حوزه‌های آبخیز به منظور مدیریت صحیح را لازمه‌ی موفقیت در مدیریت اين حوزه‌ها برشمرد و گفت: با توجه به حجم گستره سرزمين و با توجه به استعدادهاي مناسب محيطي كشور در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري، بهبود روش‌ها و تجربه روش‌هاي جديد، خصوصا اجراي طرح‌ها با مشاركت مردم، ضروري است.

وي ضمن يادآوري تجربيات ساير كشورها و لزوم توجه به مسایل اقتصادی و اجتماعی، حفظ منابع آب و خاک، بهره‌گيري از علوم و تجربیات مختلف و توجه به نقش مردم در جريان اين فرايند را ضروري دانست و افزود: سطح جنگل‌های جهان در قرن بیستم، به 400 میلیون هکتار کاهش يافته و اين مسئله امنیت اکولوژیکی جهان را به مخاطره انداخته است.

معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بیان اینکه 90 درصد کشور ما دارای مناطق خشک و نیمه‌خشک است، ادامه داد: در حال حاضر از 13 اقلیم جهان، 11 اقلیم را در کشور داریم، اما میزان بارندگی ما تنها یک سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است.

وي استفاده از طرح‌های دانش بنیان متناسب با نیازهای منابع طبیعی را از دیگر اولویت‌های در پیش رو عنوان کرد و گفت: به نظر مي‌رسد با تلفيق دانش بومي مردم و دانش نوين مي‌توان برای دستیابی به این هدف و مدیریت جامع‌نگر و سیستمی اقدام كرد.

جلالي همچنين کاهش کمی و کیفی منابع، آب‌های زیرزمینی، افزایش تبخیر و افزایش بیماری‌های ناشناخته را از دیگر عوارض تخریب منابع طبیعی، دانست و ادامه داد: متاسفانه به دليل برداشت بي رويه از منابع زيرزميني آب سالانه شاهد افت سطح اين منابع در کشور هستيم كه در واقع با اين کار پوشش طبيعي و جنگل را حذف مي‌کنيم.

معاون وزير جهادكشاورزي و رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در خصوص يافتن راهكاري براي مقابله با وضعيت خشكيدگي درختان بلوط و کنترل آفات اين جنگل‌ها در برخی مناطق از جمله فارس گفت: بر اساس تجربیات بین‌المللی بخشی از درختاني که به این بیماری مبتلا می‌شوند را باید در همان عرصه معدوم و امحاء كرد.

جلالي افزود: این برنامه مورد تایید اغلب گياه پزشكان و اكولوژيست‌ها قرار دارد و تمام آنان متفق‌القول هستند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در برخی مواقع نیز به جد نیازمند اجرای یک طرح توسعه‌ای هستیم تا از مشکلات مردم کاسته شود.

که در این زمینه ابتدا باید ببینیم که تا چه اندازه می‌توان خسارات ناشی از این طرح‌ها را کاهش داد و یا آیا می‌توان از راه‌های دیگری استفاده کرد./س

انتهای پیام/

برچسب ها: اجرای ، آبخیزداری ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.