دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در حاشیه مراسم رونمایی از 4 کتاب جدید منتشر شده از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در حاشیه مراسم رونمایی از 4 کتاب جدید منتشر شده از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا امام خمینی(ره) تحت تاثیر دیگران بنی صدر را به فرماندهی کل قوا برگزید اظهار داشت: در بهمن ماه 58 بنی صدر رئیس‌جمهور شد و در اسفند همان سال فرمانده کل قوا را به او داد و وقتی جنگ شروع شد 7 ماه از این موضوع می گذشت و بنی صدر در خرداد 60 از ایران فرار کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) تحت تاثیر دیگران قرار نگرفت ایشان یک مرجع زيرک، سیاست مدار، دانا، عاقل، عارف و حکیم بود.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: ما امام(ره) را نشناختیم ایشان از نظر عقلانی دارای یک ظرفیت بالا بودند و از نظر عرفانی به نور خدا نظر می‌کردند.

وی افزود: نامه‌ای که امام خمینی(ره) به گورباچوف دادند و نوشتند صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیست را می‌شنوم موضوعی بود که نه آمریکا و نه دستگاه‌های اطلاعاتی جهان باور نمی‌کردند.

سرلشکر صفوی اظهار داشت: امام(ره) خودشان به یک تصمیم رسیدند که بنی صدر را فرمانده کل قوا کنند اما این مربوط به زمان قبل از جنگ است.

دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: بنی صدر شخصیت خاصی داشت و بسیار پررو بود. بنی صدر را در فرانسه می‌دیدیم و هفته‌ای یک بار به آن جا می‌آمد. بنی صدر هیچ وقت کلمه "امام" را به کار نمی‌برد و می‌گفت من خودم مجتهد هستم.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: امام خمینی(ره) هم چنین خودشان تصمیم گرفتند که قطع نامه 598 را بپذیرند و آبروی خود را با خدا معامله کردند و خداوند نیز عزت امام را حفظ کرد.
            
دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی گفت: دیدید که با پذیرش این قطع نامه چه بلایی بر سر صدام شوروی‌ها و سپس آمریکایی‌ها در عراق آمد.

سرلشکر صفوی افزود: امام(ره) به شوروی‌ها گفتند که این قدر به صدام کمک نکنید و آن‌ها در مقابل اعلام کردند اگر شما به مجاهدین افغان که با شوروی می‌جنگیدند کمک نکنید ما نیز از عراق حمایت نمی‌کنیم اما دیدید که عاقبت شوروی به کجا رسید به 15 تکه پاره تبدیل شد.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) به کشورهای عربی می‌گفت که این قدر به صدام کمک نکنید زیرا او به جان خودتان می‌افتد و دیدید که رژیم بعث عراق با 12 لشکر به کویت حمله کرد و قبل از ساعت 12 ظهر امیرکویت با هلی کوپتر و سپس ارتش کویت فرار کردند و در مجموع 7 ساعت هم دوام نیاوردند.

دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: مردم ما در خرمشهر که فقط 15 کیلومتر با مرز با عراق فاصله داشت 34 شبانه روز مقاومت کردند و عراقی‌ها که می‌خواستند با دو گردان خرمشهر را فتح کنند مجبور شدند دو لشکر را به میدان بیاورند اما کویتی‌ها پس از حمله رژیم صدام دست به دامان شیطان بزرگ شدند.

صفوی تاکید کرد: امام خمینی(ره) خودشان تصمیم می‌گرفتند و استقلال رای داشتند و یک مجتهد اعلم بودند.

دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در پاسخ به این سوال که رویکرد به مسائل فرهنگی در دفاع مقدس چگونه بوده گفت: اساس پایداری ملت‌ها و کشورها را هویت یک ملت تشکیل می‌دهد که اولین آن فرهنگ و ارزش‌های آن ملت است.

وی افزود: زبان، آداب، اخلاق، توانمندی‌های فکری، شجاعت‌ها، حماسه‌ها، عقلانیت از جمله موضوعاتی است که هویت یک ملت را می‌سازد.

سرلشکر صفوی با بيان اينکه ملت ایران یکی از متمدن‌ترین کشورهای جهان است، اظهار داشت: ملت ایران هزار سال پس از اسلام و ششصد سال پس از رسمی شدن مذهب شیعه در ایران دارای تاریخ و تمدن و شجاعت و روحیاتی کامل است.

وی افزود: مردم ما صلح‌طلب هستند و اساس اسلام هم بر صلح است و جنگ در آن عارض می‌شود.

سرلشکر صفوی گفت: ملت ما ظلم ستیز است چه درباره ظلمی که بر فلسطینیان می‌رود و چه دیگران.

دستیار عالی و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی افزود: فرهنگ دفاع مقدس اخلاص و صداقت و ایثارگری و فداکاری و درستکاری بود، لذا اگر می‌بينيد افراد دروغگویی آمدند و آمارهای عجیب و غریبی دادند، بدانید این از فرهنگ دفاع مقدس نیست.

وی تصریح کرد: اگر افرادی مستبدالرای آمده‌اند بدانید که این نیز از فرهنگ دفاع مقدس نیست زیرا در جنگ فرماندهان مشورت پذیر بودند و ما به عقل و خرد جمعی احترام می‌گذاشتیم.

سرلشکر صفوی در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از دانشجویان شهید وجود دارد خاطر نشان کرد: متاسفانه ما اصلا آمارهای صحیح و دقیقی در ایران نداریم و حتی درباره تعداد جمعیت با یک تا دو میلیون اختلاف این آمار اعلام می‌شود اما فکر می‌کنم آن چه در ذهن من است بیش از سه هزار دانشجوی شهید داریم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار