عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد با اشاره به خاصیت آنتی‌اکسیدانی یا ضد سرطانی ارقام انار، اعلام كرد: مرکز در نظر دارد با تغذیه برخی از عناصر، این خاصیت را افزایش داده و به عنوان یک محصول ارگانیک برای درمان سرطان و یا جلوگیری از پیری زودرس به کشور و دنیا معرفی کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران مرکز یزد

 

، كلكسيون انار مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد به عنوان كلكسيون ذخاير توارثي انار مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد از سال 1366 به مدت پنج سال با جمع‌آوري بيش از 780 رقم انار در عرصه‌اي به وسعت  19 هكتار ایجاد شد تا به فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه این محصول بومی ‌کشور و استان یزد بپردازد.

برنامه‌هاي به نژادی با هدف معرفی ژنوتیپ‌های امیدبخش انار و برنامه‌هاي به‌زراعی با هدف بهبود صفات کمی‌ و کیفی  محصول انار  از جمله فعاليت‌هاي تحقیقاتی اين مركز است.

اين مركز تاکنون فعالیت‌های تحقيقاتی نظیر جمع‌آوری ژرم‌پلاسم انار داخلی و خارجی(وارداتی)، ساخت و تکمیل کلکسیون ارقام انار، ارزیابی صفات رویشی و زایشی ارقام مختلف انار، ارزیابی عملکرد و خصوصیات کمی ‌و کیفی ارقام تجارتی، هیبریداسیون و اصلاح ارقام با هدف ایجاد مقاومت به استرس‌های زنده و غیر زنده و  افزایش صفات کمی ‌و کیفی، بهبود خصوصیات انبارداري و صفات کیفی و ایجاد باغات مادری برای تهیه قلمه، را داشته است.

از دیگر اقدامات این مرکز می‌توان به تحقیقات برای بهبود روش‌های به زراعی شامل هرس فرم، هرس باردهی، تغذیه، مدیریت بستر، کنترل علف‌های هرز، کاهش مصرف سموم، بهبود صنایع تبدیلی و ایجاد تنوع در محصولات فرآوری شده اشاره کرد.

از جمله قابليت‌ها و موارد استفاده از كلكسيون انار استان یزد می‌توان به عنوان پشتيبان باغ‌هاي انار كشور و به منظور بهره‌برداري از ژرم پلاسم موجود براي اصلاح باغات و همچنین ایجاد يك بستر مناسب براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در كشور اشاره کرد به طوری که تا به حال بيش از 50 طرح تحقيقاتي مرتبط با انار در اين كلكسيون اجرا شده است.

این مرکز محلي مناسب براي بازديد علمي اساتيد و دانشجويان رشته‌هاي كشاورزي و باغباني از سراسر كشور است و بستري مطلوب و آماده براي انجام همكاري‌هاي مشترك مركز تحقيقات كشاوزي با ساير مراكز علمي از جمله با دانشگاه‌ها در انجام پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، مراكز تحقيقات كشور، پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و غيره آماده کرده است.

دکتر "محمدرضا وظیفه‌شناس" از اعضای هیات علمی ‌این مرکز گفت: این مرکز در واقع کلکسیون حفظ ذخایر ژنتیکی انار ایران است که تاکنون 70 طرح تحقیقاتی و مشاوره 60 پایان‌‌نامه دانشجویی مرتبط با این محصول را در برنامه خود داشته است.

وي اعلام کرد: این کلکسیون از نظر مارکرهای مرفولوژیکی یا ظاهری و مولکولی به شناسایی کلیه ارقام موجود پرداخته است و حدود 10 نوع از ارقام تجاری موجود در این کلسیون نیز به نام کشور ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی از مهمترین دستاوردهای این مرکز به شناسایی ارقام با ویژگی‌‌های خاص اشاره کرد و افزود: برخی ارقام نگهداری شده در مرکز تحقیقات انار استان یزد در برابر آفات و بیماری‌های انار از جمله کرم گلولگاه مقاوم شناسایی شده‌اند که می‌توانند در قالب طرح‌های ترویجی در اختیار کشاورزان قرار بگیرند.

وظیفه‌شناس همچنین به شناسایی ارقام مقاوم در برابر شوری  و کم‌آبی نيز اشاره و اظهار كرد: برخی ارقام هسته نرم هم در این مرکز شناسایی شده‌اند که می‌توان با تلفیق آنها با ارقام تجاری، در زمینه تولید ارقام تجاری هسته نرم گام برداشت.

وي از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز، استفاده از خصوصیات ارقام انار در زمینه‌های دارویی و درمانی را كه طرح‌های تحقیقاتی زیادی نيز در این زمینه انجام شده است، برشمرد.

این عضو هیات علمی ‌مرکز تحقیقات کشاورزی یزد در مورد کاربردی کردن نتیجه این تحقیقات گفت: تاکنون دو، سه مورد توزیع پایه‌های مقاوم به شرایط شوری به متقاضیان صورت گرفته است ولي از آنجا که این مرکز توزیع‌کننده نهال‌های مربوطه نیست، کشاورزان متقاضیان ضمن آشنایی به ارقام خاص مي‌توانند با مراجعه به مراکز عرضه آن‌ها، نسبت به تهیه ارقام توصیه شده اقدام کنند.

وظیفه‌شناس همچنین به استفاده از خصوصیات آنتی‌اکسیدانی یا ضد سرطانی ارقام انار موجود در این مرکز اشاره و اعلام كرد: مرکز در نظر دارد با تغذیه برخی از عناصر، این خاصیت را افزایش داده و به عنوان یک محصول ارگانیک برای درمان سرطان و یا جلوگیری از پیری زودرس به کشور و دنیا معرفی کند.

وي خاطرنشان كرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای ژاپن و کره، انار ایران را با هدف دستیابی به خاصیت آنتی‌‌اکسیدانی یا خاصیت ضد پیری آن خریداری می‌کنند/س

برچسب ها: انار ، ارگانیگ ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.