دستگاه سایش خراشان تابر "،Taber Tribometer " برای اولین بار در کشور توسط عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، دکتر شاهین خامنه اصل، مجری و سازنده این دستگاه در این ارتباط گفت: این دستگاه برای آزمایش مقاومت به سایش خراشان مواد فلزی، پلیمری، محاسبه عمر قطعات و سطوح تهیه شده با فناوری های مختلف بر اساس استاندارد جهانی ASTM F 1978-12و ASTMD4060 برای اولین بار در ایران توسط کانون کار آفرینی دانشجویی دانشگاه تبریز با عنوان "مواد آزما" طراحی و ساخته شده است.

به گفته وی این دستگاه تحت بارهای مختلف و با سرعت های مختلف امکان ساییدن دیسکهای با ابعاد استاندارد را بوسیله سنگ های ساینده دارد .

وی در ادامه با بیان اینکه عمر و کارایی قطعات مهندسی تحت تأثیر سه مکانیزم انهدام قرار دارند که شامل انهدام های مکانیکی، خوردگی و سایش می باشد، که در این بین سایش با مکانیزم های مختلف از جمله مهمترین دلایل از کار افتادن قطعات فنی مهندسی است، یاد آور شد: تخمین عمر و کار آمدی قطعات با آزمون های استاندارد شده این نوع انهدام انجام می گیرد، که دستگاه آزمایش سایش خراشان تابر ازجمله این وسایل برای سنجش عمر و دوام سطوح است.

یاد آور می شود:کانون کارآفرینی دانشجویی "مواد آزما" اولین کانون کارافرینی دانشگاه تبریز به سرپرستی دکتر شاهین خامنه اصل است که با همکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان گروه مهندسی مواد و علی الخصوص با کمک مهندس مسلم امامی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت دستگاه سایش تابر در این دانشگاه شده اند.

بر اساس این گزارش، ارایه و چاپ 94 مقاله در کنفرانس ها و همایش ها ملی و بین المللی و نشریات علمی پژوهشی داخلی و خارجی، راهنمایی بیش از 40 پروژه کارشناسی و کارشناسی ارشد با عناوین مختلف، راهنمایی3 پروژه دکتری مهندسی مواد،2 اختراع ثبت شده، انتخاب به عنوان دانشمند جوان از طرف کمیته ESHP ژاپن 2004 و اجرای چندین طرح تحقیقاتی مختلف از جمله سوابق علمی و آموزشی مجری این طرح دکتر شاهین، خامنه اصل، عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز می باشد./س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، دستگاه سایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.