پژوهشگر دامپزشکی دانشگاه شیراز موفق به ساخت ویروس کشنده‌ترین ویروس آبله پرندگان شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ وحیدرضا رنجبر متخصص دامپزشکی طیور و مجری طرح گفت : ویروس آبله قناری با ایجاد تلفاتی بین 80 تا 100 درصد ، کشنده‌ترین ویروس آبله در بین پرندگان است که علاوه بر قناری برای سهره و فنج نیز بیماری‌زا و کشنده است.

وی ادامه داد: این ویروس بوسیله قفس و دام آلوده و همچنین حشراتی از جمله پشه منتقل می‌شود.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز گفت : نمونه های خارجی این واکسن به صورت قاچاق با قیمت هر ویال 550 تا 700 تومان به کشور وارد می‌شود اما نمونه ایرانی واکسن با قیمت هر ویال 200 تومان به مراکز و صاحبان پرندگان قابل عرضه است.

تفتی افزود : هم اکنون بهترین راه کنترل بیماری آبله قناری ، استفاده از واکسن زنده ویروس خفیف شده روی کشت سلولی و یا تخم مرغ است.

وی گفت : تاکنون روش غالب در این زمینه استفاده از تخم مرغ بوده است که به دلیل زمان زیاد برای رشد جنین در تخم مرغ زمان بر و به علت تزریق در پرده کوریوآلانتوئیک جنین تخم مرغ و تولید پوک اجرای آن مشکل بوده است .

تفتی همچنین گران بودن تخم مرغ SPF و پر خطر بودن به دلیل احتمال گسترش عفونت و آلودگی در این تخم مرغ را از علل نامطلوب بودن روشهای فعلی در کنترل ویروس دانست.

مجری طرح با بیان اینکه این طرح در مدت 4 سال انجام و به نتیجه رسیده است گفت : واکسن تهیه شده با این رده سلولی برای ایمن سازی فنج و قناری استفاده شده است./ب

انتهای پیام/

برچسب ها: ساخت ، واکسن ، قناری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.