مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ۶ آئین مذهبی و معنوی اردبیلی ها که مربوط به عزاداری ماه محرم است در فهرست آثار میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

یحیی نقی زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: آئین شمع گذاری یا شام پایلاماق که از بعداز ظهر تاسوعای حسینی در تمام سطوح شهر و در 41 مسجد اردبیل و دیگر شهرهای استان برگزار می شود جزو اولین آئین معنوی ثبت شده است که در کشور بی نظیر است.

وی گفت: ‌عزاداری بازار اردبیل که در دومین روز ماه محرم شروع می شود و تا روز هشتم این ماه بطور منظم و منسجم ادامه دارد از دیگر آئین ثبت شده در فهرست آثار میراث معنوی بوده که بصورت ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سومین اثر را عزاداری ایل شاه سون بیان کرد و گفت: عشق به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه سیدالشهدا(ع) در میان عشایر پرتوان شاه سون که دلاوری ها و شجاعت های آنها در مقابله با هرگونه تجاوزات در سرحداد مرزی به اثبات رسیده در ماه محرم به اوج خود می رسد که ثبت این عزاداری شأن و شکوه آنها را بالا برده است.

نقی زاده از ثبت مراسم خاک سپاری شهدای کربلا در روستای مجره خلخال به عنوان چهارمین اثر معنوی ثبت شده یاد کرد و گفت: این مراسم که همزمان با سومین روز شهات امام حسین(ع) و یارانش برگزار می شود نمادی از حرکت قوم بنی اسد با بیل و کلنگ برای دفن شهدای کربلاست که به صورت نمادین و در قالب شبیه خوانی اجرا می شود.

وی افزود: شهادت حضرت مسلم که آغاز مراسم عزاداری ماه محرم در اردبیل است در فهرست آثار معنوی و ارزشی این استان به ثبت رسیده که در این مراسم دسته جات عزاداری محله دروزاه اردبیل با به راه انداختن دسته جات عزاداری مقارن با شب شهادت سفیر امام حسین(ع) مسلم بن عقیل یک صدا و با حالتی حزین و غمبار اشعاری به زبان ترکی می سرایند که حکایت از آمدن ماه عزا دارد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: مراسم مذهبی«شاخسی واخسی» در شهرستان نیر به عنوان آخرین اثر ثبت شده عزاداری اردبیلی ها در ماه محرم در فهرست آثار میراث معنوی است که در این مراسم اهالی نیر از دهه سوم ذیحجه تا دهم محرم هر روز به هنگام غروب که شیپوری چی دسته در شیپور خود می دمد عزاداری خود را آغاز کرده و هم صدا با سردسته یا شاخسی چی در معابر به راه می افتدب/.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، آیین ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.