جمعی از مردم استان چهارمحال و بختیاری در مخالفت با انتقال آب به روش های غیر علمی و احداث تونل گلاب، در حمایت از رودخانه زاینده رود زنجیره انسانی تشکیل دادند.

این زنجیره انسانی که در کنار زاینده رود و در کنار پل تاریخی زمانخان شکل گرفت، نزدیک به پنج هزار نفر از مردم استان چهارمحال و بختیاری با شکل دهی زنجیره انسانی و پیاده روی عمومی و حمل پارچه نوشته هایی، خواستار بررسی علمی و دقیق مضرات انتقال آب زاینده رود شدند.
در این پیاده روی عمومی و زنجیره انسانی، گروه های مختلف دانشگاهی، سیاسی، دانشجویی، هنری، فرهنگی، دانش آموزی، کارگری، زیست محیطی، ورزشکاران، کشاورزان و بانوان با سر دادن شعار، خواستار توقف انتقال تونل گلاب در محدوده زاینده رود شدند.
این عده از مردم استان چهارمحال و بختیاری از رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو خواستند در این زمینه پیگیر درخواست آنان باشند.
رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در این پیاده روی و زنجیره انسانی گفت: نمایندگان این استان در زمان رای اعتماد دولت یازدهم از وزیر نیرو با قاطعیت حمایت کردند.
مجید جلیل سر قلعه افزود:حالا نوبت وزیر نیرو است تا از مردم استان چهارمحال و بختیاری دفاع کند و از احداث تونل گلاب که باعث تخریب حیات زاینده رود می شود جلوگیری شود.
وی گفت:نمایندگان مردم در مجلس، به شیوه قانونی پیگیر حل مشکلات مردم در این زمینه انتقال آب زاینده رود می باشند.
نماینده مردم شهرستان شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع تخصیص آب استان چهارمحال و بختیاری، انتقال آب بین حوضه ای، حق آبه مردم این استان و چالش های فراروی استان چهارمحال و بختیاری در بخش های کشاورزی و محیط زیست در نشست های تخصصی با وزارت نیرو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سعید زمانیان دهکردی افزود: احداث تونل گلاب فاقد طرح توجیه اقتصادی، مطالعات زیست محیطی و مجوزهای قانونی است و خسارات جبران ناپذیری به منطقه وارد می کند.
وی گفت:در صورت اجرای طرح های انتقال آب به روش های غیر علمی از این استان، خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد می شود.
زمانیان گفت:آب شرب در 300روستای استان چهارمحال و بختیاری از طریق تانکر تامین می شود و آب 10 شهر این استان جیره بندی شد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: احداث تونل های انتقال آب به شکل قانونی صورت نگرفته است.
رحیم علیمحمدی افزود: احداث تونل گلاب از سال 84 برای تامین آب کاشان آغاز شد و در فاز نخست این پروژه، آب زاینده رود با اختلاف ارتفاع 130متر به کاشان پمپاژ شد.
به گفته وی، با احداث تونل دوم گلاب زندگی بیش از 40 هزار نفر از مردم حاشیه زاینده رود تحت تاثیر قرار می گیرد.
در این پیاده روی و زنجیره انسانی سید طاهر نور بخش رئیس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری، صادق سلیمی بنی از فعالان و استادان دانشگاه و حسین فرهادی از فعالان سیاسی نیز دیدگاههای اجتماعی و مردمی را در مخالفت با احداث تونل گلاب اعلام کردند.
شهرستان سامان در 30کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و رودخانه زاینده رود پس از جاری شدن از زردکوه در شهرستان کوهرنگ از سامان عبور می کند و وارد اصفهان شده و در پایان به تالاب گاوخونی می رسد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.