شیوه جنجالی استخراج گاز از دل زمین در تگزاس آمریکا سبب بروز زمین لرزه شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، مردم مناطق شمالی تگزاس از چندی پیش ، زمین لرزه هایی با شدت مختلف را تجربه می کنند. علت این زمین لرزه ها و تکانها، حرکتهای طبیعی لایه های زمین نیست.

زلزله شناسان می گویند شیوه جدید استخراج گاز طبیعی در این مناطق علت اصلی این زمین لرزه ها است.

این شیوه fracking نام دارد که با آن به استحصال گازطبیعی مبادرت می شود.

در این شیوه که به معنای شکست لایه های زمین به هنگام حفاری برای استحصال گازطبیعی است، شرکتهای نفتی، زمین را به عمق یک هزار متر یا بیشتر در امتداد لایه های سنگی حاوی گاز طبیعی حفر می کنند. وقتی مته ها به عمق مدنظر رسید، عملیات حفاری به صورت افقی ادامه پیدا می کند و حدود سه هزار متر زمین در این وضع، کنده می شود. وقتی این کار انجام شد، مواد منفجره وارد این قسمت افقی حفر شده می شود.

با منفجر شدن این مواد منفجره، ترکهایی در سنگهای عمق زمین ایجاد می شود. سپس آب تحت فشار به همراه شن و مواد شیمیایی سمی وارد این ترکهای مذکور می شود تا سنگها از هم پاشیده شوند و گاز آزاد شود تا امکان استحصال آن فراهم شود. با بالا آمدن گاز از این لایه های زمین، تکانهایی رخ می دهد. نکته مهم در این میان آن است که با عملیات استحصال نهایی، آب آلوده به مواد سمی به سطح زمین می رسد و وارد زمینها و آبهای سطحی ازقبیل رودخانه ها و دریاچه ها و منابع دیگر محلی می شود که عملیات حفاری در آنجا انجام شده است. نکته دیگر آن که با این عملیات حفاری، زباله های عظیمی ازجمله زباله های رادیواکتیو تولید می شود. مایع آلوده شده به مواد سمی نیز به تدریج در زمین محل حفاری پخش می شود و آن را به میزان هفتاد درصد آلوده می کند.

آلودگی دیگر این شیوه حفاری، آزاد شدن مقادیر انبوهی از آلاینده های کربنی است که به تشدید مشکل اثر گاز گلخانه ای در هوا منجر می شود. یکی دیگر از مشکلات جدید این شیوه استحصال گاز طبیعی هم که در تگزاس آمریکا نمود پیدا کرده است وقوع زمین لرزه است زیرا در نزدیک محل وقوع زمین لرزه ها، شرکتهای بزرگ انرژی مشغول عملیات استخراج گاز طبیعی با شیوه مذکور هستند. در زمین لرزه های اخیر تگزاس هیچکس زخمی نشده است. فقط در یک ماه اخیر بیش از ده مورد زمین لرزه در این منطقه ثبت شده که بیش از کل زمین لرزه های رخ داده در این منطقه در چهار سال گذشته است. از سال دو هزار و هشت استخراج گاز طبیعی با شیوه مذکور در شمال تگزاس شروع شده است.

ساکنان مناطق نزدیک محل حفاریهای مذکور در تگزاس می گویند در سالهای اخیر کیفیت هوای این منطقه بسیار بد شده است و منابع آبی منطقه نیز دچار مشکل شده است. شیوع بیماری ها در میان ساکنان مناطق مذکور به روشنی موید این مسئله است.

فعالان آمریکایی دراین خصوص به شدت هشدار داده اند و تاکید دارند باید شیوه مذکور استحصال گاز طبیعی متوقف شود.اما شرکتهای بزرگ نفت و گاز که به فکر سوددهی خود هستند به چنین مسئله ای توجه ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تگزاس ، آمریکا ، گاز ، استخراج ، gas ، texas
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار