اگر دوست دارید شاهد عبور دنباله دار زیبای آیسون از آسمان باشیدف شامگاه امروز چشم از آسمان بر ندارید.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران دنباله دارها یکی از از اجرام کیهانی هستند که تقریبا همه مردم با آن آشنا هستند و شاید همه ما در طول عمر خود حداقل یکبار در لحظه تماشای آسمان صاف ، یکی از آنها را دیده باشیم.

فراموش نکنید که دنباله دار ها ستاره نیستند بلکه اجسامی کیهانی هستند که نور خورشید را دریافت و به سمت ما ناظران زمینی ساطع می کنند ؛اما سوالی که شاید ذهن همه ما را در گیر کند این است که این اجرام چگونه و از چه چیزی ساخته شده اند ؟

دنباله دار چیست ؟

دنباله‌دار ها شبیه یک گلوله برفی در کیهان هستند که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌شده و اندازه ای حدود یک شهر کوچک را دارند و از کمربند کوپیر سر چشمه می گیرند.  
این اجرام از سه بخش هسته، گیسو و دم تشکیل شده اند که هسته بخش مرکزی آن می باشد و از گرد و غبار و گاز و یخ ساخته شده و زمانی که دنباله‌دارها به خورشید نزدیک می شوند یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر  و تبدیل به ابر بزرگی در اطراف آن می شود .

دنباله دارها در لحظه حرکت به سمت خورشید ، هرچه به ستاره مادر منظومه شمسی نزدیکتر می شوند یخ ها ی آن ذوب شده و با کمی گرد و غبار مخلوط می شود و در ادامه آن به صورت دم امتداد پیدا می کند.

دنباله دار آیسون  

دنباله دار ٱیسون ( ISON )  یا C/2012 S1
 
در دی ماه سال گذشته توسط فضاپیمای سوئیفت در نزدیکی مدار مشتری کشف شد و با سرعت بالایی در حال حرکت است به طوری که در هر دقیقه بیش از 50 تن گرد و خاک از هسته این دنباله‌دار جدا می‌شود که شاید بعضی از آنها به زمین نیز برسند.












این دنباله دار از ابتدای سال 1392 در آسمان زمین ظاهر شد که طبق بررسی های انجام شده در تاریخ 28 نوامبر 2013 ( هفتم آذر ماه ) به نزدیک ترین فاصله اش از خورشید یعنی تقریبا فاصله 1.2 میلیون کیلومتری که 0.01 کمتر ازفاصله ی زمین تا خورشید است می رسد.

با توجه به احتمالات و پیش بینی های انجام شده این فاصله نزدیک می تواند باعث تکه تکه شدن و یا تبخیر کامل این دنباله دار شود که البته این موضوع بستگی به مشخصات فیزیکی و شیمیایی این دنباله دار دارد.

 دنباله دار آیسون دارای پتانسیل دیده شدن با چشم غیر مسلح است و در ساعت 22:35 که اوج درخشش این دنباله دار است قدری حدود 8/2- را خواهد داشت .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ايكس
۱۹:۴۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۲
ساعت به وقت تهران است?
آخرین اخبار