با شروع انجام کارهای اولیه به منظور ساخت "پایگاه علمی ایران" در قطب جنوب وزارت علوم وعده تخصیص ردیف بودجه برای این حرکت علمی را داد.

دکتر احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، در این خصوص گفت:در دنیای امروز رقابت سنگین برای کسب منابع و تأمین منافع در کشورهای مختلف وجود دارد و کشورهای مختلف برای رسیدن به مقاصد استراتژیک خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی تلاش می‌کنند.

وی افزود: محدودیت منابع و گستردگی نیازها در حوزه‌های مختلف نیز ضرورت کشف منابع در سرزمین‌های ناشناخته از جمله قطبین شمال و جنوب را دو چندان می‌کند، بنابراین می‌بینیم که کشورهایی مثل روسیه، آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی کشورهای در حال توسعه برای اینکه حضور خود را در عرصه‌های بین‌المللی نشان دهند تمام تلاش خود را برای تأسیس پایگاه علمی در این سرزمین به کار ببرند.

احمدی درخصوص حمایت وزارت علوم از این حرکت تصریح کرد: اولین اقدام ما ایجاد مرکز تحقیقات خبرنگاران است که هویتی را برای حضور فعال محققین ما در این سرزمین فراهم کرده است.

گفت: اساس کار ما بر این است که از مشارکت و اعزام دانشمندان برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی حمایت کنیم و از لحاظ قرادادها و تفاهم نامه‌هایی که لازم است ایجاد شود به محققین کمک کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه افزود: اقدام اصلی ما در زمینه حمایت از پژوهشگران از نظر ما اختصاص ردیف بودجه به این طرح است.

احمدی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ردیف خاصی برای این پروژه نداریم ولی با انعکاس ضرورت تأسیس این پایگاه به مجموعه مسئول بودجه‌ریزی سعی داریم تا با هر مبلغی که امکان دارد بتوانیم ردیف بودجه مشخصی برای این حرکت بزرگ در نظر بگیریم.

احمدی در خاتمه با اشاره به اینکه رفتن به دنیای جدید علاوه بر در اختیار گرفتن منابع جدید، قدرت و اعتماد را برای مجموعه نظام فراهم می‌کند خاطر نشان کرد: همان‌طور که در هر زمینه‌ای از جمله علوم هسته‌ای و نانو همواره قدرتمند ظاهر شدیم، حضور در قطب جنوب هم این اقتضا را دارد که بتوانیم با قدرت در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار