پارلمان تايلند امروز با رد طرح استيضاح نخست وزير اين کشور بار ديگر به وي راي اعتماد داد اما احتمال دارد اين راي آتش خشم هزاران تظاهرکننده‌اي را که خواهان استعفاي او هستند، شعله‌ورتر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، سومساک کياتسورانونت، رئيس پارلمان تايلند امروز اعلام کرد نخست وزير اينگلاک شيناواترا از پارلمان راي اعتماد گرفت.

 طرح استيضاح نخست وزير تايلند با  297 راي مخالف و 134 راي موافق  از سوي نمايندگان پارلمان رد شد. افزون بر اين پنج نفر از نمايندگان اصلا در راي گيري شرکت نکردند و دو نماينده راي ممتنع دادند. 

فراکسيون اقليت پارلمان که با حزب دمکرات حاکم  مقابله مي‌کند و نزديک 20 سال است  در انتخابات به پيروزي نرسيده‌  است ، بختي براي  تصويب طرح استيضاح نخست وزير نداشت.

پارلمان تايلند درحالي به نخست وزير راي اعتماد داد که هزاران  تظاهر کننده‌اي که چند روز پيش برخي وزارتخانه‌هاي اين کشور را  محاصره کرده بودند وعده دادند امروز وزارتخانه‌هاي جديدي را محاصره  مي‌کنند.

اين تظاهر کنندگان خواستار استعفاي دولت تايلند هستند. اين اعتراضات از زمان بحران سياسي خونين سال 2010 تاکنون بي‌سابقه است.

آنها بيشتر به خاطر کينه‌اي که از تاکسين شيناواترا نخست وزير سابق و برادر  نخست وزير فعلي دارند، خواستار استعفاي اينگلاک هستند. تاکسين شيناواترا  با کودتايي که در سال 2006 روي داد از قدرت ساقط  شد و هم اکنون در خارج از کشور به سر مي‌برد. وي هم موافقان و هم مخالفان دو‌ آتشه‌اي دارد.

اين اعتراضات با پيش نويس قانون عفو عمومي آغاز شد که به گفته معترضان هدف اصلي آن تاکسين بود که به اتهام فساد مالي به دو سال زندان محکوم شده است.

 رد اين متن در سنا آتش خشم مخالفان را خاموش نکرد  و آنها اکنون قصد دارند خانواده تاکسين را کنار گذارند.

در جامعه تايلند شکاف بين  مردم شهري و روستايي محروم در شمال و شمال شرقي کشور  که « پيراهن سرخ‌ها» آنها را نمايندگي مي‌کنند و طرفدار تاکسين هستند  و  نخبگان پايتخت که منتقدان  نظام پادشاهي  کشور هستند و تهديدي براي  اين نظام  محسوب مي‌شوند، شديد است.  

هزاران نفر از «پيراهن سرخ‌ها» از روز يکشنبه در حمايت از دولت در ورزشگاهي در بانکوک تجمع کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار