دبیر و عضو هیات مدیره اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: فعالیت های اقتصادی مبتنی بر همکاری، هم افزایی، همدلی و همراهی در تعاونی ها جز اصول اولیه به شمار می آید.

سیدجوادرضویان راد در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،با بیان این مطلب افزود: تعاونیها واحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی ویژه ای هستند که بصورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید ملیّ ، کارآفرینی، استقلال مالی وپولی،توسعه اشتغال پایدار وجذب نیروی کار، مشارکت اساسی داشته و غالبا مالکیت مستقل و مردمی دارند.

وی ادامه داد: در واقع تعاونیها سازمانهای اقتصادی مردمی هستند که از سوی خود آنان و بامشارکت و اختیار کامل تشکیل و منطبق بر اصول بین المللی تعاونیها اداره میشوند.

دبیر و عضو هیات مدیره اتاق تعاون خراسان رضوی ابراز داشت: از آنجایی که نقش تعاونیها در رشد اقتصاد و معیشت مردم و تعالی اجتماعی ،فرهنگی وسیاسی جامعه جهانی تاثیر بسزایی داشته است، در قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی نیز یکی از بخشهای مهم و سه گانه نظام اقتصادی تعیین و معرفی گردیده است و به طور خلاصه میتوان این گونه عنوان نمود که تعاونیها از بعد اقتصادی به عدالت و از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی به ارزشهای اخلاقی و دینی توجه بیشتری داشته و به همین دلایل جنبش گسترش نهضت جهانی تعاونیها در سراسر گیتی آغاز و توسط سازمان ملل متحد و اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) دهه بین المللی تعاون (2012-2023) نام گذاری شده است دهه بین المللی تعاون (2012-2023) نام گذاری شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا روز ملی صادرات فرصت مغتنمی است تا به همین مناسبت از تمامی فعالان اقتصادی در قالب ادارات ، سازمانها، و تشکلهای دولتی ، خصوصی و تعاونی ، تقدیر و تجلیل بعمل آمده و با نگاه رو به جلو نقاط ضعف و قوت خودشان را بررسی و شناسایی نموده و با برنامه های منظم و دقیق موجبات ارتقای شایسته و ترویج فرهنگ تولید و خدمات صادرات محور را در میان توده مردم ، اعم از متخصصین و مصرف کنندگان فراهم نمایند.

رضویان متذکر شد: فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر همکاری، هم افزایی، همدلی و همراهی که در تعاونیها جزو اصول اولیه هستند ، در رشد و شکوفایی جوامع نقش بسزایی دارند و تجارب حاصله از سایر کشورها نیز موید آن است که بخش تعاونی در اقتصاد بعنوان یک نظام کارآمد اقتصادی و اجتماعی میتواند برای تامین نیازهای عمومی و اختصاصی گامهای مفیدی برداشته و تحرک را در آنان تقویت کند.

وی اظهار کرد: بخش تعاون به عنوان یک اقدام ، با کمک متقابل دو سویه بین عضو و فعالیت اقتصادی تعیین شده، توانایی ایجاد یک جامعه سالم و درستکار را در درون خود پرورش خواهد داد و هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر در جهان عضو تعاونیها هستند و بصورت روزافزون به تعداد اعضا و تعداد تعاونیها و نقش و حضورشان در اقتصاد ملی کشورها افزوده میگردد و مطابق آخرین آمارهای ارائه شده جهانی بیش از (57%) از نیازمندیهای عمومی مردم جهان توسط تعاونیها تولید و تامین میگردد.

وی خاطرنشان کرد: تعاون نوعی همکاری سازمان یافته مبتنی بر قواعدی خاص است که میتواند، در پرتو مشارکت و کمک متقابل مردم ، بر اساس آموزه های دینی (یدالله مع الجماعه) درتحقق حماسه اقتصادی به معنای مشارکت همه جانبه و حداکثری آحاد مردم در امور اقتصادی کشورو در راستای اجرایی نمودن فرامین مقام عظمای رهبری(مد)اصلاح الگوی مصرف،حمایت از تولید ملی،کاروسرمایه ایرانی،جهاد اقتصادی و..نقش بی نظیر و بی بدیلی را اجرایی نماید.

گفتنی است چندی پیش از اتاق تعاون خراسان رضوی به عنوان تشکل صادراتی شایسته قدردانی و شرکت تعاونی مرزنشینان سفیر سرخس و شرکت تعاونی فرآورده های غذایی تارا بعنوان صادرکننده نمونه استانی تقدیر به عمل آمد./س

برچسب ها: فعالیت ، همکاری ، اصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.