دست‌نویس‌های ارزشمندی از آثار شیخ طوسی، دانشمند برجسته شیعه در سده پنجم هجری، در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از ششم تا دوازدهم آذرماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در معرض دید عموم گذاشته شده است.

یه گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي سازمان با بيان اين مطلب گفت: «شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، معروف به شیخ طوسی و ملقّب به شیخ‌الطایفه و شیخ اعظم، از دانشمندان ایرانی شیعه در سده پنجم هجری قمری، معاصرِ سلطان محمود غزنوی، حکومت آل بویه، شیخ صدوق و فردوسی، و شاگرد شیخ مفید و سید مرتضی بوده ‌است که کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، گنجینه بی‌همتایی از آثار و تألیفات این دانشمند برجسته ایرانی و اسلامی را در اختیار دارد».

محمدهادی زاهدی خاطرنشان کرد: در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، گنجینه ارزشمندی افزون بر 400 جلد دست‌نویس‌ کهن با موضوع شیخ طوسی نگه‌داری می‌شود که از مجموع آن‌ها، تعداد ارزشمندی گزینش شده و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: در این نمایشگاه، آثار ارزشمندی از این دانشمند برجسته دینی، مانندِ الإستبصار فیما إختلف من الأخبار، اختیار معرفة الرجال، الخلاف فی الأحکام، المبسوط فی الفقه، الإقتصاد الهادی إلی طریق الرشاد، الغیبة و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است.

زاهدی با بیان این که با توجه به وجود دست‌نویس‌های نفیسِ کهن، اسناد بی‌همتای تاریخی، عکس‌های قدیمی ارزشمند از اماکن متبرّکه رضوی و کتاب‌های چاپ سنگی و چاپیِ کم‌مانند در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، این سازمان به مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌هایی را با هدف معرفی این منابع ارزشمند، برگزار می‌کند، افزود: در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیش از 140 هزار جلد دست‌نویس کهن و کتاب چاپ سنگی و بيش از سه ميليون و پانصد هزار جلد كتاب چاپي وجود دارد که مورد توجه بسیاری از نسخه‌شناسان، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار دارد.

گفتني است که نمایشگاه دست‌نویس‌هایی کهن از آثار شیخ طوسی، دانشمند برجسته شیعه در سده پنجم هجری، در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از ششم تا دوازدهم آذرماه، صبح و بعد از ظهر در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است. /س

برچسب ها: برگزاری ، نمایشگاه ، آثار ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.