رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای اینکه بتوانیم محبت خداوند را درک کنیم باید ابتدا کمالات او را به درستی دریابیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاقی خود که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: آن دسته از بندگان که واقعا به خداوند عشق می‌ورزند نیت‌هایشان را برای او خالص می‌کنند.


وی افزود: عمل چنین انسان‌هایی پاک و اندیشه‌شان نیکوتر است؛ قرب الهی تنها هدفی است که آنها از زندگی در این دنیا دنبال می‌کنند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ملائکه به وجود چنین بندگانی افتخار کرده و عنوان می‌کنند که دیدن او هم برایشان مایه مباهات است گفت: بر اساس آنچه از روایات به ما رسیده شهرها و کشورها به واسطه وجود چنین بندگانی آباد می‌شوند و به دلیل احترامی که خداوند برای آنها قائل است دیگران را هم محترم می‌دارد.

وی ادامه داد: دعای دیگر بندگان به واسطه خلوص نیت این گروه از انسان‌ها اجابت می‌شود و رحمتی که برای آنها نازل شده دیگران را هم در بر می‌گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه به محبت میان انسان‌ها اشاره کرد و افزود: مادر نسبت به فرزندان خود محبتی شگفت‌انگیز دارد و انسان‌ها نیز هر یک خود را بسیار دوست می‌دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ضعف در معرفت به خداوند دلیل اهمیت ندادن انسان‌ها به رابطه با خداست خاطرنشان کرد: سوالی که مطرح است اینکه آیا انسان‌ها ذات خداوند را دوست دارند یا به واسطه نعمت‌ها به او علاقه‌مندند و سوال دیگر اینکه آیا ذات نعمت‌ها را دوست دارند یا برای اینکه از آنها لذت می‌برند که اگر اینگونه باشد محبتشان به خدا و دیگران نیز به واسطه لذت‌جویی و دوست داشتن خودشان خواهد بود.

وی با اشاره به عقیده برخی حکما مبنی بر شناخت بالاترین محبت موجود در عالم هستی گفت: می‌گویند بالاترین دوستی، محبت خداوند نسبت به خودش است و دیگر محبت‌ها نیز در شعاع آن هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی ضمن تعریف محبت به عنوان احساس کششی درونی به شخص یا یک شیء بیان داشت: هر چند محبت‌های معمول بر اساس عقل و منطق نبوده و اختیاری در آنها وجود ندارد ولی باید دید آیا می‌توان این احساس درونی را با قدرت اختیار کنترل کرد یا خیر.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: محبت الهی مانند دوست‌داشتن‌های انسانی نیست و انفعالی در آن دیده نمی‌شود ضمن اینکه هیچ کس نمی‌تواند خود را عامل رضایت و محبت خداوند بداند.

وی تصریح کرد: کمال در ذات خداوند است و از او جدا نیست که بتوان اتصال و محبتی میان آنها متصور شد؛ صفات الهی عین ذات اوست و وقتی گفته می‌شود خداوند نسبت به خود محبت دارد در حقیقت تنها یک موجود واحد را در نظر گرفته‌ایم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه برای درک محبت الهی باید کمالات خداوند را شناخت ابراز داشت: باید از خداوند بخواهیم ظرفیت و قدرت فهم این کمالات را به ما عطا فرماید تا بتوانیم محبت به او پیدا کنیم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.