نویسنده پاکستانی در گفتگو با کانال چهار تلویزیون انگلیس دخالت خارجی به ویژه آمریکا را سد راه تحقق دموکراسی در پاکستان توصیف می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ " فاطمه بوتو"، نوه "ذوالفقار علی بوتو"، رئیس جمهور و نخست وزیر فقید پاکستان، برخلاف سایر اعضای خاندان مشهور بوتو، از سیاست فاصله گرفته و پیشه نویسندگی را برگزیده است. جدیدترین اثر او رمانی به نام «سایه هلال ماه» درباره زندگی مردم در مناطق قبیله نشین وزیرستان است.

 "بوتو" درباره اثر خود در گفتگو با کانال چهار تلویزیون انگلیس می گوید رمان او درباره چگونگی تبدیل شدن پاکستان به کشوری است که از شهروندانش فداکاری مطالبه می کند. اگر کسی خواهان استقامت در برابر بی عدالتی است می بایست فداکاری کند و بهای استقامت خود را بپردازد. در غیر این صورت چیزی دیگری را قربانی خواهد کرد: عقیده، ایمان یا باورهایش.

"بوتو" در ادامه می گوید اگر پاکستان بنیادها و موسسات دموکراتیک داشت، دموکراسی چیزی بیش از هر پنج سال یک بار فشردن انگشت جوهری بر کاغذ بود. آن وقت سیاست خاندانی چندان تاثیر گذار نبود. اگر صدا های بیشتری در نظام سیاسی شنیده می شد، خاندان ها آسیبی به کشور نمی زدند. اما مشکل پاکستان سرکوب صداهای مخالف است. کشوری که اجازه نمی دهد صدای زنان و عقاید مخالف شنیده شود.

"بوتو" می افزاید یقیناًًَ مشکلات فعلی پاکستان ریشه ای داخلی دارد، اما دخالت خارجی که از زمان تولد شاهدش هستیم سد راه کارکرد دموکراتیک کشور شده است. مانع بنیان نهادن ساختارهای پایه ای به دست مردم شده است.

"بوتو" در پایان می گوید:« در این رمان به شدت از نقش آمریکا، جنگ هواپیماهای بدون سرنشین و تاثیر آن بر مردم به شدت انتقاد شده است. همان گونه که شاهدیم دولت پاکستان به آمریکا اجازه می دهد تا به عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خاک پاکستان ادامه دهد. هفته گذشته این هواپیماها به منطقه ای مسکونی، نه دهکده یا منطقه ای متروک در کوهستان، حمله کردند. در مقابل اعتراض بسیار خفیفی به این حمله شد.»
"ذوالفقار علی بوتو"،‌ پدربزرگ فاطمه، پس از کودتایی در سال 1979 اعدام شد. پدرش در منازعه ای سیاسی به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد. عمه او، بی نظیر بوتو، پس از دو دوره نخست وزیری در پاکستان در سال 2007 میلادی، وقتی قصد داشت برای سومین بار در انتخابات شرکت کند، ترور شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار