معاون سازمان محیط زیست، وضعیت موجود زاگرس را ناشی از عدم سازگاری برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اجرا شده در منطقه با ملاحظات زیست محیطی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ هشتمین نشست گروه عالی مدیریت طرح حفاظت از زاگرس مرکزی با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، مشاور بین المللی پروژه زاگرس، نماینده تشکل‌های مردمی، مدیران ستادی، مدیران استانی طرح زاگرس، نمایندگانی از وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و نماینده وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست احمدعلی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت موجود زاگرس را ناشی از عدم سازگاری برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اجرا شده در منطقه با ملاحظات زیست محیطی و تنوع زیستی در محدوده فعالیت پروژه دانست و اظهار داشت: عدم توجه فعالان اقتصادی، مردم و بخش خصوصی به حفظ تنوع زیستی نیز بر مشکلات این منطقه افزوده است.

کیخا عدم هماهنگی و همکاری نزدیک سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی در منطقه، همچنین فقدان مشارکت مطلوب مردم در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های مورد نظر را از گره‌های اصلی مدیریت توسعه منطقه زاگرس برشمرد و گفت: قطعاً هدف این پروژه معرفی رویکرد مدیریتی است که منجر به حل این معضلات شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های پروژه زاگرس باید تنظیم و ساماندهی سیاست‌های زیست محیطی مجموعه دستگاه‌های دولتی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان توسعه منطقه  را دربرگیرد و حتی در صورت نیاز برای الزام دولت مردان و دستگاه‌های دولتی به اصلاح روش‌ها و سازگاری برنامه‌ها با محیط زیست مصوبه‌هایی از طرف شورای عالی محیط زیست و یا هیئت دولت تنظیم گردد.

کیخا با بیان اینکه این پروژه باید بتواند با اجرای چند پایلوت در استان‌های مورد نظر و بهره‌گیری از تجربیات حاصله، رویکرد مدیریتی صحیح و سازگار با محیط زیست را برای کل منطقه زاگرس مرکزی پیشنهاد دهد، گفت: تا‌کنون مفهوم همسوسازی و چشم انداز این پروژه و نقشه راه آن دقیقاً مشخص نشده است. در حالی که قبل از ادامه کار باید مفاهیم بطور واضح مشخص گردد و فعالیت‌های پروژه صرفاً در چارچوب تعیین شده و نقشه راه مورد توافق ادامه یابد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته افزود: این تلاش‌ها کافی نیست و متناسب با انتظاراتی که از پروژه می‌رود نبوده است. لذا از این پس انحراف از مسیر طراحی شده و مشغول شدن به کارهای غیر مرتبط مورد قبول نخواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار