با آنکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2012، باراک اوباما اعلام کرد که دولت وی متعهد می‌شود که تمامی نیروهای خود را تا پایان 2014 از خاک افغانستان خارج کند، اما توافقنامه اخیر آمریکا و افغانستان، در اصل، حاصلی جز دخالت نظامی بی‌پایان واشنگتن در این کشور را در پی نخواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "بیل ون آکن" می‌نویسد: در چهارشنبه شب گذشته، پیش‌نویس توافقنامه‌ای بین واشنگتن و دولت افغانستان حاصل شد که طبق آن، حضور 15000 تن از نیروهای خارجی، که اکثریت قریب به اتفاق آنها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند، تا سال 2024 و پس از آن، ادامه پیدا می‌کند.

*** کنترل پایگاه‌های نظامی مهم، همچنان در دست آمریکا باقی خواهد ماند
طبق این توافقنامه، کنترل 9 پایگاه اصلی در سراسر 8 ایالت افغانستان، برعهده پنتاگون خواهد بود. درحالیه که قرار بود که این پایگاه‌ها در سال آینده به طور رسمی به افغانستان واگذار شوند، اما در عمل،همچنان در دست آمریکا باقی خواهند ماند.
این پایگاه‌ها شامل پایگاه هوایی «بگرام» بزرگترین تاسیسات آمریکا در شمال پایتخت، پایگاه هوایی قندهار و شوراب در جنوب، پایگاه هوایی «شیندند» در ولایت هرات در نزدیکی مرز غربی افغانستان با ایران، پایگاه‌های هوایی جلال آباد و «گردیز» در نزدیکی مرز شرقی افغانستان با پاکستان و همچنین تاسیسات موجود در فرودگا‌ه‌های بین المللی کابل، هرات و فرودگاه مزارشریف در شمال و در نزدیکی جمهوری‌های سابق شوروی، هستند. 

*** توافق اخیر، به تحکیم هدف راهبردی و طولانی مدت آمریکا منجر خواهد شد
درحالیکه ظاهرا هدف این توافقنامه امنیتی دوجانبه این است که باقیمانده نیروهای خارجی به رهبری آمریکا، به نیروهای امنیتی افغانستان، آموزش، مشاوره و پشتیبانی لجستیکی ارائه دهند و ماموریت‌های ضدتروریستی انجام دهند، اما این قرارداد، در نهایت به مستحکم شدن هدف راهبردی طولانی مدت واشنگتن، یعنی ایجاد جای پای نظامی دائم در منطقه استراتژیکی است که در مرز چین، ایران و حوزه نفت خیز دریای خزر قرار دارد. این همان دلیلی است که جنگ افغانستان ــ هر چند به بهانه حملات 11 سپتامبرــ از ابتدا به خاطر آن شروع شد. 

*** وعده‌های انتخاباتی اوباما توخالی از آب درآمد
با آنکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2012، باراک اوباما اعلام کرد که دولت وی متعهد می‌شود که تمامی نیروهای خود را تا پایان سال 2014 از خاک افغانستان خارج کند، اما این توافقنامه جدید، در اصل، چیزی جز دخالت نظامی بی‌پایان واشنگتن در این کشور فقیر را متعهد نمی‌شود.
طبق دستور سازمان ملل، نیروهای آمریکایی و متحدان آن در افغانستان، باید تا پایان سال 2014،‌ این کشور را ترک کنند. این قراداد جدید، که از ابتدای ژانویه 2014 قابل اجرا خواهد بود، حاکی از تداوم حضور نظامی آمریکا تا سال 2024 و حتی فراتر از آن خواهد بود.

*** کرزای ادعا می‌کند که این توافقنامه، ثبات را به افغانستان بازخواهد گرداند
کرزای برای حمایت از این توافقنامه، موضوع را با تقریبا 3000 نفر از رهبران قبایل افغان و بزرگان در «لویه جرگه»، (نامی پشتو برای مجلس بزرگان یا قبایل)، به همه پرسی گذاشت. وی با این ادعا که این پیمان ثبات را به افغانستان بازخواهد گرداند، از آنها خواست که با این پیمان موافقت کنند.
رئیس‌جمهور افغانستان گفت که طبق این توافقنامه، 10000 تا 15000 تن از نیروهای اشغالگر عمدتا آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند که طبق تعهد دولت آمریکا، و تامین بودجه سالانه، صدها هزار تن از نیروهای نظامی و پلیس افغان، آموزش، تجهیز و مشاوره و پشتیبانی می‌شوند.

*** کرزای از اوباما خواست که از اشتباهات آمریکا در طول 10 سال گذشته معذرت‌خواهی کند
در همین حال، حامد کرزی، به دنبال یک موضع گیری ملی، اعلام کرد که «من به آمریکا اعتماد ندارم و آمریکا نیز به من اعتماد ندارد.» کرزی در گفت و گو با مقامات آمریکایی، از آنها خواست که اوباما بیانیه‌ای را منتشر کند و در آن به «اشتباهات» آمریکا در طول یک دهه گذشته، که به مرگ عده زیادی از مردم افغانستان منجر شده است، اعتراف و عذرخواهی کند.

*** حملات شبانه نیروهای آمریکایی به خانه‌های مردم افغانستان ادامه خواهد داشت
در روز چهارشنبه، نامه‌ای از سوی اوباما در کابل منتشر شد که در آن، هیچ یک از خواسته‌های کرزی را پوشش نداده بود اما در عوض، اوباما از نیروهای آمریکایی به خاطر «فداکاری‌های عظیمشان» تمجید کرده بود و متعهد شد که در آینده، نیروهای آمریکایی «مگر در شرایط ویژه ازجمله وجود خطر جانی برای اتباع آمریکایی»، وارد خانه‌های مردم افغانستان نخواهند شد. 
در حالی که دولت کرزی، همواره خواستار ممنوعیت آشکار حملات شبانه نیروهای آمریکایی به خانه‌های مردم افغانستان است، نامه اوباما در اصل به این نکته تاکید دارد که آنها با صلاحدید پنتاگون، همچنان به اینگونه اقدامات، مبادرت خواهند ورزید.

*** توافق پیشنهادی تضمین می‌کند که کشت و کشتار مردم افغانستان همچنان ادامه پیدا کند
به همین ترتیب، متن پیش نویس توافقنامه که در نوامبر 2013 به توافق طرفین رسید، بیان می‌دارد که «مگر در مواردی که طرفین توافق کنند، نیروهای آمریکایی به عملیات جنگی دست نخواهند زد» که این بدان معناست که نیروهای آمریکایی حتی پس از سال 2014 نیز به جنگ در افغانستان ادامه خواهند داد. این نامه در ادامه می‌گوید، پنتاگون «همچنان تلاش خواهد کرد که به شان و عزت مردم افغانستان در خانه‌های خود و در زندگی روزانه آنها، احترام بگذارد.» 
این «احترام»، در بمباران‌ها و حملات موشک‌های هواپیماهای بدون سرنشین بر اهداف غیرنظامی، قتل عام و ناپدید شدن و کشتار مظنونین در سال‌های اخیر، کاملا مشهود بوده است. این جنگ موجب افزایش 23 درصدی تلفات غیرنظامیان در طول 6 ماهه نخست سال 2013 در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته شده است. توافق پیشنهادی تضمین می‌کند که این کشت و کشتار همچنان ادامه پیدا کند.

*** مخالفت عراق با مصونیت کامل اتباع آمریکایی در خاک این کشور 
ماده دیگری  که در این توافقنامه به طور گسترده‌ای در افغانستان مورد مخالفت قرار گرفت، اعطای مصونیت کامل به نیروهای آمریکایی در انجام هرگونه جرم و جنایت در خاک افغانستان است که از دادگاه‌های افغانستان و یا دادگاه‌های بین المللی جنایت جنگی در اعمال قضاوت بر اتباع آمریکایی جلوگیری می‌کند. خودداری عراق از پذیرش این موضوع، به برهم خوردن برنامه‌های آمریکا در نگه داشتن هزاران تن از نیروهای نظامی آمریکا در خاک این کشور منجر شد.
کرزی به «لویه جرگه» گفت که وی با اجازه ورود نیروهای آمریکایی به خانه‌های مردم افغانستان و بازداشت آنها و همچنین مصونیت کامل آنها مخالفت کرده است اما اصرار بر هر یک از این شرایط، به منزله الغای این توافقنامه خواهد بود. کرزی گفت: «من به آمریکایی‌ها گفتم که این مسئله، خارج از اختیارات دولت است و مردم افغانستان باید از طریق «لویه جرگه»، اجازه پذیرش و یا رد چنین مقرراتی را بدهند.

*** واکنش کاخ سفید به اظهارات کرزای
سخنان حامد کرزی، واشنگتن را به بهت و حیرت فرو برد، چرا که وی تعهد کرد که امضای رسمی هرگونه توافقی را تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در پنجم آوریل، به تعویق بیاندازد. دولت آمریکا خواستار تصویب فوری این توافق است تا بتواند برنامه ریزی نظامی را در این خصوص تسهیل کرده و از تبدیل شدن این توافقنامه به موضوعی در انتخابات افغانستان جلوگیری کند.
کاخ سفید بلافاصله به اظهارات حامد کرزی واکنش نشان داد و در بعد از ظهر روز پنجشنبه، بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن خواست که این توافقنامه پیش از پایان امسال، به امضا برسد. «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید، هشدار داد که تاخیر در نهایی ساختن این توافقنامه تا ماه آوریل، «از برنامه ریزی آمریکا و متحدان آن، برای حضور نظامی در سال‌های پس از 2014، ‌جلوگیری خواهد کرد.»

*** دولت حاضر افغانستان می‌تواند بدون حضور همه جانبه نیروهای نظامی آمریکا نیز تداوم پیدا کند
به رغم موضع گیری ملی‌گرایانه حامد کرزی، بعید به نظر می‌رسد که دولت وی از حضور مداوم نیروهای خارجی و 6 میلیارد دلار کمک سالانه‌ای که به کابل وعده داده شده است، صرف نظر کند.
ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز سه شنبه در نشست مدیران اجرایی ارشد آمریکا گفت که اگر این حمایت «قطع شود، آنها قادر نخواهند بود که به بقای خود ادامه دهند. با این که دولت حاضر افغانستان می‌تواند بدون حضور همه جانبه نیروهای نظامی آمریکا نیز تداوم پیدا کند، اما آنها نمی‌توانند بدون «هیچ» زندگی کنند.» 

*** رضایت مردم آمریکا برای کاخ سفید، ذره‌ای اهمیت ندارد
«لویه جرگه»، که در کابل و تحت تدابیر امنیتی برگزار شد، پیش از ورود به اجماع، قرار است که برای سه روز دیگر نیز تشکیل جلسه دهد. کرزی اعلام کرده است که این بدنه، که وی آن را دستچین کرده است، در مورد امضای توافقنامه دوجانبه، تصمیم نهایی را خواهند گرفت.
در واشنگتن نیز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که «من فکر می‌کنم درست نیست که در مورد جزئیات این توافقنامه اظهار نظر کنم. این به مردم افغانستان بستگی دارد.»
دولت اوباما حتی به اندازه «لویه جرگه» نیز سعی ندارد که تظاهر کند که موافقت مردم آمریکا برای ادامه جنگ و اشغال 12 ساله افغانستان به مدت ده سال دیگر، برای کاخ سفید دارای اهمیت است. دولت آمریکا قصد داد که این توافقنامه را بدون هیچ گونه رای گیری در کنگره و کسب رضایت مردم آمریکا، که اکثریت قریب به اتفاق آنها مخالف ادامه مداخله نظامی آمریکا در افغانستان هستند، به انجام برساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار