عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد افزود: اگرآب مصرفی در استان اصفهان حتی حدود 10 درصد افزایش راندمان داشته باشد، مشکل کمبود آب در این استان برطرف شده و نیازی به اجرای طرح های انتقال آب نخواهد بود.

روح اله فتاحی افزود: براساس آمار دهه اخیر شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، میانگین آب مصرفی سطحی در بخش کشاورزی این استان، در سال 85 یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب و مصرف منابع زیرزمینی دو میلیارد و 982 میلیون مترمکعب بوده است.
وی اظهار داشت: بر این اساس در سال 85 چهار میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی اصفهان مصرف شده است.
فتاحی تصریح کرد: دراسناد آب استان اصفهان میزان نیاز آبی بخش کشاورزی این استان پنج میلیارد مترمکعب در سال 85 تعیین شده، در صورتی که میزان آب مورد نیاز این بخش از یک میلیارد و 950 میلیون متر مکعب بیشتر نیست.
وی گفت: شیوه نامناسب آبیاری و کشت محصولات آبی، راندمان مصرف آب را تا حد زیادی در این استان کاهش داده است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: در سندهای ملی آب برای توسعه کمربند سبز استان اصفهان در مجموع یک میلیارد و 559 میلیون متر مکعب نیاز آبی برآورد شده، در صورتی که در سال 85 بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب در این بخش مصرف شده است.
وی اظهار داشت: آمار موجود مبین آن است که راندمان مصرف آب در این بخش نیز در استان اصفهان حدود 30 درصد بوده است.
عضو مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد یادآور شد: در بخش صنعت نیز در سال 85، 188.4میلیون متر مکعب آب مصرف شده که عمده آن در سیستم های خنک کننده کارخانه های ذوب آهن و فولاد مصرف شده است.
روح اله فتاحی تصریح کرد: آب با کیفیت و معدنی کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری که قابلیت صادرات را دارد و می تواند ارز آوری بالایی برای کشور داشته باشد، برای صنعتی استفاده شده که می توانسته از پساب و آب با کیفیت پایین تر هم تغذیه شود.
وی گفت: توسعه صنایع در استان اصفهان علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت به دولت برای اجرای طرح های انتقال آب و از بین بردن منابع زیرزمینی برای تامین آب فضای سبز حاشیه کارخانه ها، مضرات زیست محیطی بالایی نیز در پی داشته است.
فتاحی بیان داشت: برای حفظ این صنایع بیش از یک میلیون مترمکعب آب درسال نیازاست و این در حالی است که از 90 درصد حوضه زاینده رود، 93 درصد آن که در محدوده استان اصفهان قرار دارد، خشک شده است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: توسعه برخی از صنایع در استان اصفهان می توانست براساس آمایش سرزمین و ظرفیت های موجود درآن صورت بگیرد .
وی افزود: براساس آمار شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، 98درصد ساکنان حوضه زاینده رود در استان اصفهان ساکن هستند و از سال 75 تا سال 85 حدود 500 هزار نفر به جمعیت استان اصفهان افزوده شده که این امر نیز در مصرف بیش از توان منابع آب بی تاثیر نبوده است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.