رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد گفت: با وجود تبلیغات رسانه ای در برخی استان ها، تنها حدود 7.5 درصد از منابع آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می شود.

حسین صمدی افزود: براساس اعلام وزارت نیرو در حالت خوشبیانه ورودی آب رودخانه های زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری در سنوات بارش های نرمال، حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برآورد شده است.
وی اظهارداشت: در مجموع حدود 90 تا 100 میلیون مترمکعب از آب ورودی زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری برای شرب و کشاورزی مصرف می شود.
صمدی گفت: این درحالی است که در مواقع خشکسالی، کاهش بارندگی ها و افزایش تبخیر آب های سطحی، ورودی آب تاحد زیادی کاهش می یابد.
وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن استان چهارمحال و بختیاری و شیب بالای اراضی، بیش از 90 درصد بارش ها و منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری از این استان خارج می شود.
صمدی تصریح کرد: اخیرا در برخی رسانه ها مصرف بالای آب در چهارمحال و بختیاری دلیل خشکی زاینده رود اعلام شده اما در اراضی حاشیه این رودخانه در شهرستان سامان تقریبا کشاورزی به حالت تعطیل درآمده است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: براساس آمار میزان آبدهی رودخانه زاینده رود با وجود مصرف بخشی از آن در استان چهارمحال وبختیاری، در سد تنظیمی این رودخانه درفاصله حدود 60کیلومتری سدزاینده رود درمنطقه خروجی ازاستان چهارمحال و بختیاری در بلندمدت حدود 9 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: براین اساس حتی اگر در استان چهارمحال وبختیاری مصرف مازاد بر منابع آبی صورت گیرد، در انتهای این رودخانه میزان منابع آبی زاینده رود به حالت قبل برمی گردد.
صمدی افزود: با توجه به اینکه رودخانه زاینده رود تا شهر باغ بهادران در استان اصفهان جریان دارد باید دلیل کاهش آبدهی و خشکی این رودخانه را در اصفهان جستجو کرد.
وی سرانه میزان مصرف آب در اصفهان را 309 لیتر در شبانه روز دانست و گفت: این سرانه مصرف آب برای منطقه ای خشک در دنیا قابل قبول نیست.
حسین صمدی گفت: هم اکنون الگوی فضای سبز در استان اصفهان چمن است که نیازمند منابع آبی بالا و دوره آبیاری طولانی است و این گونه فضای سبز برای اقلیم کم آب اصفهان مناسب نیست.
وی افزود: حدود 350 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه زاینده رود که 90درصد آن در استان اصفهان قرار دارد نیز به کشت محصولات آبی نظیر شبدر، یونجه، برنج و سیب زمینی اختصاص دارد که این الگوی کشت نیز مناسب اقلیم خشک اصفهان نیست.
این استاد دانشگاه گفت: مشکل کم آبی زاینده رود را باید در سوء مدیریت منابع و اقدامات غیرکارشناسانه جستجو کرد، کاهش میزان بارش درسال های اخیر گواهی بر کاهش منابع آب است، بنا بر این باید از منابع موجود بیشترین بهره وری صورت گیرد/س.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.