باراک اوباما توافق بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تحسین کرد و اذعان داشت «نمی‌شود دیپلماسی را نادیده گرفت». با این حال، سران رژیم صهیونیستی این توافق را «اشتباهی تاریخی» تعبیر کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله، روز دوشنبه رئیس جمهور آمریکا در جمع مخاطبانی در سانفرانسیسکو بیان کرد که توافق با ایران اقدامی صحیح بود و البته «هنوز چالش های فراوانی بر سر راه است». 

مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو در روز یکشنبه با توافق بر سر برنامه هسته ای ایران خاتمه یافت. بر اساس این توافق، از برخی تحریم های کشورهای غربی علیه ایران کاسته می شود.

اوباما درحالیکه از این توافق راضی به نظر می رسید اذعان داشت که این امر «باعث برطرف شدن بی اعتمادی دیرینه ای است که بین تهران و واشنگتن بوده است».

این توافقِ موقتی قرار است طی شش ماه اجرا شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز بیان داشت که «تصمیم کل کشورهای اروپایی لازم است. قرار است در طی هفته های آینده برخی تحریم ها برداشته شود؛ البته این امر هدفمند و بازگشت پذیر است».

مایکل مان، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا، اعلام کرد توافق بر سر کاهش تحریم ها در ماه دسامبر یا ژانویه انجام خواهد شد و مسلما این توافقات هماهنگ با اقدامات ایران پیش خواهد رفت. بر اساس ارزیابی کاخ سفید، برداشتن تحریم ها سرمایه 7 میلیارد دلاری مسدود شده  ایرانیان را آزاد خواهد کرد.

با این همه، اسرائیل شدیداً مخالف این توافق بوده است و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این توافق را «اشتباهی تاریخی» خواند. روز دوشنبه، نتانیاهو تصمیم گرفت مشاور امنیت ملی خود را برای صحبت با آمریکا در مورد ایران- کشوری که خصومتی دیرینه با اسرائیل دارد- به واشنگتن بفرستد.

در این راستا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، در روز دوشنبه تمام اقداماتی که هدف بر از خط خارج کردن این توافق داشته باشند را محکوم و توبیخ کرد. وی در حضور اعضای پارلمان انگلیس در لندن به طور شفاف بیان کرد «ما جلوی هر دولتی را که بخواهد در جهت تضعیف این توافق گام بردارد، از جمله اسرائیل، خواهیم گرفت».

آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اذعان داشت که پیش از اعزام گروه بازرسان هسته ای سازمان ملل به مراکز هسته ای ایران «تمام ابعاد توافق ژنو را بررسی کرده و مسلما از این موافقت نامه استقبال می کنیم».


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار