مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: باتوجه به سازگاري زعفران با شرايط آب و هوايي منطقه، روز به روز بر وسعت اراضي زیرکشت آن افزوده شده و توسعه مراکز فرآوری وبسته بندی، ارزش اقتصادی آنرا افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، رحیم زاده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگاران افزود: پايين بودن هزينه‌هاي توليد، بهره‌برداري دوره‌اي از مزارع تا مدت 10 سال متوالی، نياز آبي كم و نبود تداخل آبياري با ساير محصولات کشاورزی، بالابودن ارزش افزوده واشتغال زايي بالا، جهادكشاورزي مرند را براي توسعه كشت این محصول در اراضي زراعي مستعد ترغيب ولی نیاز به توسعه مراکز فرآوری وبسته بندی همزمان با افزایش کیفی و کمی زعفران بیش از پیش احساس می شود.

وی باتاکیدبه اینکه عرضه فله‌اي این محصول از استان به ديگر نقاط كشور، يكي از عمده‌ترين معضلات و مشكلات توليدكنندگان این شهرستان محسوب مي‌شود، ادامه داد: درشرايطي كه كارشناسان وخريداران عمده اعتقاد دارند كيفيت زعفران آذربايجان شرقی درحد مطلوب است، کمبود مراکزفرآوری زعفران درآمد بهره برداران رادرحد زیادی کاهش میدهد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه نمود: سازمان جهادکشاورزی استان، باعزمي جدي تلاش دارد با توسعه صنايع بسته‌بندي و فرآوري زعفران درسطح منطقه جلوي عرضه فله‌اي اين محصول را گرفته و به همين منظور و با توجه به زيرساخت‌هاي موجود در شهرستان ویژه مرند در توسعه اين صنايع، بيشترين سهم اعتبارات توسعه كشاورزي به ایجاد مراکز فرآوري وبسته‌بندي محصولات كشاورزي تعلق خواهد گرفت.

رحیم زاده گفت: مهمترین ویژگی زعفران مرند عطر، طعم وقدرت رنگدهی آن است. زعفران گیاهی کم توقع ودربین گیاهان زراعی مناسب ترین گیاه برای مناطق کم آب وخشک ویک محصول اقتصادی محسوب می گردد. با توجه به اینکه شهرستان ویژه مرند از لحاظ آب کشاورزی درمضیقه و بسیاری از اراضی بدون کشت باقی مانده است، محصول زعفران بهترین الگوی کشت مطمئن جهت در آمدزایی و افزایش بهره وری کشاورزان محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات جهادکشاورزی در توسعه کشت زعفران در اراضی مستعد شهرستان گفت: انتخاب اکیپ کارشناسی جهت آموزشهای لازم کاشت، داشت و برداشت ونحوه بسته بندی، برپایی کلاسهای آموزشی و درکنار آن تامین تسهیلات بانکی برای20 نفر و تامین پیاز زعفران از دو سال گذشته و اقدام برای ایجاد مزارع تولید پیاز زیر نظر کارشناسان مجرب از جمله اقدامات این مدیریت در توسعه زیرساخت های تولید این محصول درآمدزا در سطج شهرستان بوده است.

گفتنی است: سطوح زیرکشت زعفران در شهرستان ویژه مرند 85 هکتار بوده و میزان تولید سالانه این محصول بیش از 330 کیلوگرم است که توسط بهره برداران برداشت وبعد از فراوری، بخشی به صورت بسته بندی شده و بخش عمده ای نیزبدلیل کمبود مراکزفرآوری به صورت فله ای به بازارهای داخل کشوربخصوص استان خراسان رضوی عرضه می شود./س

 

برچسب ها: توسعه ، فرآوری ، بسته بندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.