رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که گزارش وزیر امور خارجه مبسوط بود گفت: تلاش کنید ساختار فناوری صلح آمیز هسته‌ای حفظ شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه کشور و نطق 8 نفر از نمایندگان گفت: از حضور هیئت مذاکره کننده هسته‌ای از جمله آقای ظریف و عراقچی که در مجلس حضور یافتند تشکر می‌کنیم.  
 
وی افزود: توضیحات آقای ظریف توضیحات مبسوطی بود و نشان می‌داد هیئت مذاکره کننده ابعاد مختلف و پیچیدگی کار را در نظر دارد.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: معتقدم گفتگویی که امروز در مجلس شورای اسلامی انجام شد هم لازم بود و هم باید نمایندگان پیگیر این مسئله باشند و سخنان آقای ظریف نشان می‌داد تسلط کافی برای این موضوع در مذاکرات هسته‌ای موجود بود و پیچیدگی کار کاملا نشان داده شد.  
 
وی اظهار کرد: برخی از دوستان به تاثیرگذاری این مذاکرات در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و روابط بین‌الملل اشارات خوبی داشتند و این هم قابل تقدیر است و دوستان باید به این وجه هم توجه داشته باشند  
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: از طرفی دغدغه‌هایی که دوستان عزیز نماینده در این لحظات کم بیان کردند و در سخنان خود در مجلس گفته شده است نشان می‌دهد یک مسئله‌ای مهم مورد توجه همه نمایندگان است و آن این که آقای ظریف و هیئت همراه مذاکره کننده تلاش کنید که ساختار فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران را حفظ کنید، این چارچوب و ساختار باید کامل حفظ شود.  
 
 وی اظهار داشت: یعنی هم بر تحقیق و توسعه و هم ابعاد این کار ادامه پیدا کند و هم دانش هسته‌ای نباید دچار محدودیت شود بنابراین این موضوع اگر مورد توجه قرار گیرد باید به هیئت مذاکره کننده ایرانی قدرت مانور برای این موضوع را داد لذا برخی مسائل تکنیکی که دوستان می‌گویند این به مانورهایی برمی‌گردد که هیئت مذاکره باید داشته باشد.
 
دبیر اسبق شورای امنیت ملی کشور تاکید کرد: مسئله غنی‌سازی که برخی از عناصر غربی در این روزها راجع به آن حرف می‌زنند معتقدم که توضیحات آقای ظریف به خوبی نشان داد که هم در مقدمه و هم در بخش چشم انداز تفاهم نامه این موضوع آمده است، این که آن‌ها یک تعریف دیگر دارند مشکل خودشان است تا آن جایی که به خاطر دارم همین مقامات آمریکایی شفاها و کتبا راجع به غنی سازی ایران نظرات مثبت خود را گفته بودند و این دروغ گویی است که الان چیز دیگری می‌گویند و این اشکال به گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیست.  
 
رئیس قوه مقننه اظهار کرد: دیروز هم عرض کردم که ما نیاز به تایید آن‌ها در بحث غنی‌سازی نداریم ایران وقتی NPT را پذیرفته است بنابراین همه حقوق موجود است حتی اگر فعلا مجال اجرای آن را نداشته باشیم شاهد این امر هستیم اما وقتی آن‌ها پای میز مذاکره می‌نشینند توجه داشته باشند به حرف‌های خودشان پای بند باشند و جور دیگر صحبت نکنند که این بی‌اعتمادی ایجاد نشود.  
 
لاریجانی تاکید کرد: بنده معتقدم این بخش گام بعدی است که دوستان مذاکره کننده باید بردارند و این بخش هم نسبتا پرچالش است و قسمتی است که غرب باید طبق همین مذاکرات همه تحریم‌ها را بردارد لذا باید حتما تیم مذاکره کننده ایرانی را مورد حمایت قرار داد و نیازمند یک نوع همبستگی است تا با نگاه ملی به موضوع توجه کنیم.  
 
وی اظهار کرد: از تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمایت می‌کنیم تا دوستان توفیق پیدا کنند تا گام نهایی به خوبی برداشته شود.  
 
لاریجانی در پایان گفت: از حضور تیم مذاکره کننده هسته‌ای از جمله آقای ظریف و عراقچی تشکر می‌کنم و امیدوارم با همفکری در مسیر مذاکره نهایی گام‌های بعدی را بردارند و مجلس نیز در جهات مختلف حرکات آن‌ها را پشتیبانی خواهد کرد و نکاتی که به نظر مجلس برسد اعلام خواهد کرد و کمیسیون امنیت ملی نیز نظرات فنی ارائه خواهد کرد تا شاهد توفیقات بیشتر باشیم.  
 
اضافه می‌شود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور ارائه گزارش از روند مذاکرات و مباحث مورد نظر درباره توافق ژنو در صحن علنی امروز مجلس حضور یافت.

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، ظریف ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار