رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: شتاب توسعه در بخش تولیدات گلخانه ای یکی از شاخص های مهم و اساسی در حوزه کشاورزی این استان است.

مظفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: یکی از برنامه ها مهم توسعه بخش کشاورزی مجتمع های گلخانه ای و شهرک های کشاورزی است که با کاهش 10 برابری در مصرف آب ،زمینه تولید محصولات را تا 10 برابر افزایش می دهند.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود آب و خشک سالی در استان مرکزی الگوی کشت محصولات کشاورزی به سمت محصولات با مصرف آب کم و تولید بیشتر در مجتمع های گلخانه ای انجام شود.
رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی نبود نیاز به تناوب کشت، اجرای مکانیزاسیون راحتر و کنترل بهتر محصولات را از مزیت های مجتمع های گلخانه ای عنوان کرد و افزود: این استان در ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای در سطح کشور از استان های است.
مظفری ادامه داد: 77 هکتار مجتمع های گلخانه ای استان به تولید محصولات گلخانه ای و یک هزار و 98 هکتارآن به گیاهان زینتی و در قالب چهار مجتمع کشت می شود و مابقی نیز به صورت واحد های انفرادی هستند.
وی گفت: واحدهای گلخانه ای انفرادی زمینه اشتغال یک هزار و 700 نفر و گلخانه های سبزی و صیفی زمینه اشتغال 921 نفر را در استان مرکزی فراهم کرده است.
رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: واحد های گلخانه ای موجب شده تا استان مرکزی در تولید گل های شاخه بریده مقام دوم، گیاهان گلدانی مقام سوم و در میزان تولید گیاهان فصلی و نشایی مقام اول را در سطح کشور کسب نماید.
مظفری از دیگر برنامه های بخش کشاورزی را توسعه واحد های دامداری و مرغداری عنوان کرد و افزود: استان مرکزی در تولید گوشت قرمز و مرغ و شیر به ترتیب 35 هزار تن،23 هزار تن و 130 هزار تن مازاد بر مصرف دارد که به استان های همجوار ارسال می شود.
رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های توسعه بخش کشاورزی است ادامه داد: در این بخش تاکنون 142 واحد فعال و 48 واحد در حال ساخت که 15 واحد آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.
مظفری با بیان اینکه صنایع تبدیلی شامل چهار بخش باغی، دامی ، زراعی و شیلات است افزود: این صنایع در واحد های فعال زمینه اشتغال دو هزار و 112 نفر فراهم و در واحد های در حال ساخت نیز زمینه اشتغال برای 762 نفر ایجاد خواهد شد.
وی ظرفیت اسمی واحد های فعال را 724 هزار تن و ظرفیت اسمی واحد های در حال ساخت را 374 هزار تن عنوان کردادامه داد: جذب مواد خام در واحد های فعال 923 هزار تن و واحد های در حال ساخت 456 هزار تن است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.