اولین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده چهارمحال و بختیاری در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری گفت: این کارگروه در راستای اجرای ماده 191 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه با هدف حفاظت از محیط زیست در روند توسعه و تلاش در اجرای توسعه پایدار، خصوصا در ارتباط با حفظ زیست بوم های حساس و شکننده برگزار شد.

سعید یوسف پور افزود: تالاب های استان چهارمحال و بختیاری جزو زیست بوم های حساس این استان است.

وی گفت: زیست بوم های آبی داخل خشکی مانند تالاب ها و رودخانه ها و دریاچه ها با کارکرد حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی در رده اول اولویتی این برنامه حفاظتی قرار گرفته است.

وی ازخشکیدگی و زوال گونه های گیاهی و مرتعی این استان، بیابان زایی، مدیریت نامناسب منابع آب، فرسایش خاک، ایجاد کانون های گرد و غبار به عنوان جدی ترین چالش های زیست بوم های استان چهارمحال و بختیاری یاد کرد.

یوسف پور تصریح کرد: تالاب های استان چهارمحال و بختیاری بیشتر در حوزه شهرستان بروجن واقع شدند و چهار تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان بصورت زنجیر وار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار به طرف غرب استقرار یافته است.

وی گفت: نزدیک 15گونه از پرندگان آبزی به صورت بومی در این تالاب ها زاد آوری می کنند که با حفاظت از این زیست بوم ها در آینده ای نه چندان دور شاهد تاثیر این اقدامات بر وضعیت تنوع زیستی و محیط زیست استان و حتی در محدوده های وسیع تر خواهیم بود./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.