یک روان شناس گفت: نقاشی کودکان می تواند به وسیله معلم ها و والدین جهت کشف خصوصیات از کودکان که در او پنهان است استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ از آن جا که مسئولیت اصلی تربیت کودکان را والدین بر عهده دارد و این تربیت به منظور شکوفایی استعداد های کودکان و رشد آنها برای آینده و گسترش  دیدشان نسبت به  جهان است بنابراین به والدین و معلمان آنها توصیه می شود که برای آگاهی از روحیات و عواطف و روان کودکانشان از نقاشی به  عنوان راهکاری برای دست یابی به این اهدا استفاده کنند.
 
ابراهیمی مقدم در این باره گفت: از چندین دهه قبل  توجه روز افزونی نسبت به تحول روانی در دوره ی کودکی ابراز شده است که به بررسی طرز بیان در نخستین سالهای زندگی به خصوص بازی و نقاشی منتهی شده است.
 
وی ادامه داد: کودک با محتوای ترسیم و نقاشی و همین طور با سبک ترسیم خود سازماندهی مشخصی را منتقل می کند انتخاب رنگ ها،  سازماندهی صفحه  کاغذ نیز  همگی از نظر تحلیلی مهم هستند.
 
این روان شناس تصریح کرد: روان شناسان به اتکای ویژگی های ظاهری نقاشی به محتوای آنها و نیز براساس بیانات لفظی کودکان باز خوردی از  خود نشان می دهند به مطالب بسیار غنی دست پیدا می کنند .
 
ابراهیمی مقدم افزود: نقاشی کودکان می تواند به وسیله معلم ها و والدین  جهت کشف خصوصیاتی از کودک پنهان است استفاده شود در حال حاضر مشخص شده است که در نقاشی بدو الگو کودک به یک خلاقیت واقعی دست می زند آنچه را در درونش است بیان کند.
 
 وی اضافه کرد: از نقاشی هم می توان به  عنوان تست هوش هم  تست شخصیت و هم به عنوان تستی فرافکن و هم وسیله ای برای روان تحلیل کری استفاده کرد زمانی که  از نقاشی به عنوان تست هوش استفاده می کنیم رشد و رسیدگی روانی،  حرکتی کودک را بررسی می کنیم ولی زمانی که از آن برای تست شخصیت به کار بیشتر به دنبال تداعی هایی هستیم که در نقاشی به کار می رود.
 
این روان شناس خاطرنشان کرد: کودک در مراحل اولیه رشد  خود روش هایی را برای علامت گذاشتن استفاده می کند و به تدریج نقاشی را آغاز می کند که می تواند یک وسیله پرورش  خلاقیت و پختگی در کنار نشانی از حالات عاطفی باشد کودک خیلی زود متوجه میشود که نقاشی وسیله ای است که با افکار او مطابقت می کند و او در  تخیلاتش آزاد می گذارد و در عین حال لذت زیادی به او می دهد کودک  به وسیله نقاشی کشمکش ها و دلهره هایش را آزاد میکند و به این ترتیب اثر آنها را کم می کند در حقیقت وقتی مشکلات عاطفی  روی کاغذ منعکس می شود به صورت  تازه و جداگانه ای که کمتر سنگین و دلهره آور است در می آید.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: هنگامی که کودک به وسیله تصویر اظهار نظر می کند آثار بسیاری از شخصیت خوب را آزاد می سازد بنابراین به کسانی که با آن کودکان ارتباط دارند  توصیه می شود که به آنان اجازه دهند  افکار خود را بر روی کاغذ  به شکل نقاشی منتقل کنند.
برچسب ها: نقاشی ، وسیله ، پنهان ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار