هم‌انديشي رشد و تعالي در سيما با حضور معاون سيماي رسانه ملي، فيلمنامه نويسان و مديران شبكه‌هاي سيما و گروه‌هاي نمايشي برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، در اين نشست فيلمنامه‌نويسان فعال سيما مهدي سجاده چي، پرويز شيخ طادي، خشايار الوند، آرش قادري، مسعود بهبهاني نيا، تاجبخش فنائيان، جلال الدين دري، امامي، سلطاني، و خانم‌ها مينو فرشچي و شعله شريعتي، نظر خود را درباره تعامل نويسندگان با سيما و مسائل مربوط به اين بخش بيان كردند.

معاون سيماي رسانه ملي هدف از برگزاري اين نشست را نزديك‌تر شدن فاصله بين مديران سيما و فيلمنامه‌نويسان  ارزيابي كرد و گفت : جلساتي در سيما برگزار شد؛ اما در عمل من باور پيدا كرده ام كه مسائل ما به خوبي به فيلم‌نامه‌نويسان منتقل نمي‌شود.
 
دكتر علي دارابي با اشاره به تداوم برگزاري اين سلسله نشست‌ها با كارگردانان و سپس تهيه‌كنندگان مجموعه‌هاي نمايشي تلويزيون گفت: اولويت ما در برگزاري اين هم‌انديشي فيلمنامه نويسان هستند ،زيرا شما خالق آثار نمايشي هستيد و بر اساس نوشته‌هاي شماست كه سريال‌ها جان پيدا مي‌كند.

معاون سيماي رسانه ملي مهم‌ترين اشكال مجموعه‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني را ورود سلايق شخصي در انتخاب موضوع و پيام يك مجموعه نمايشي دانست و گفت: اين كه فرهنگ‌سازي بايد در كدام موضوع و زمينه انجام شود نقشه راه و قطب‌نمايي است كه ما در اختيار شما قرار مي‌دهيم و چگونگي انتقال اين پيام براي اثر گذاري هر چه بيشتر ، هنر شماست.
وي افزود: چند سال است كه مطالبه مي‌كنيم، سريال‌ها خشونت و سياه‌نمايي را نشان ندهند ؛اما در عمل كاهشي در اين نوع فيلمنامه‌‎ها نداريم، در مقابل، شما كمتر از اثر طنز فاخر و كاربردي مي‌نويسيد.

دارابي با تاكيد بر اين‌كه  اولويت كار در سيما ، فعاليت در حوزه طنز است گفت: اگر كار خوبي عرضه كنيم ،جامعه حال خوبي پيدا مي‌كند؛ اما عملا برخي ترجيح مي‌دهند به سبب پرچالش بودن حوزه طنز وارد آن نشوند .
 
معاون سيماي رسانه ملي با اشاره به گستردگي تلويزيون و تعدد شبكه‌ها بر لزوم وحدت رويه در موضوع برنامه‌هاي نمايشي تاكيد كرد و گفت: بايد با فرماني واحد در تلويزيون برانيم. ما ايستگاه‌ها را كم كرده ايم و حتي در اين خصوص ژانرها را نيز سهميه بندي كرده‌ايم.

دارابي از نويسندگان خواست در كارهاي نمايشي عنصر كودكان را فراوان ببينند، وي هم‎چنين افزود: فردگرايي، دنيا و جامعه ما را تهديد مي‌كند؛ بايد در كارهاي نمايشي زندگي اجتماعي را نشان دهيم.

وي ادامه داد :جايگاه سرمايه و كارآفريني بايد در كشور حفظ شود و در برنامه‌ها به مسائلي نظير كارآفريني و ايجاد اشتغال بپردازيم. فرهنگ كار و توليد و تلاش را بايد در برنامه‌ها ببينيم. مسائلي نظير اصراف و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتي را بايد به مردم معرفي كنيم و در برنامه فرهنگ اشراف‎‌گرايي را نفي كنيم.

وي بر ضرورت شناساندن دشمن در برنامه سازي‌ها تاكيد كرد و گفت: آيا دشمن توهم است و ما نبايد به جوانان و مردممان ، نقشه هاي آنان را بشناسانيم؟ بايد هوشمندانه در سريال‌ها پاسخ شبهات را بدهيم و اين مطالبه ما از شماست. مي‌خواهيم با كمك يكديگر كاري كنيم كه اتفاق بهتري بيفتد. بايد حرف‌ها را بشنويم و از فيلم‌نامه‌نويسان نيز براي آگاهي‌بخشي و پشتيباني اطلاعاتي كمك كنيم .

دكتر دارابي هم‌چنين تاكيد كرد كه شوراي نرخ و دستمزد در سيما سامان يافته و درجه‌بندي و رتبه‌بندي‌ها در حال انجام شدن است. در اين زمينه از فيلمنامه‌نويسان نيز كمك مي‌گيريم و شما نيز قطعا با احساس مسئوليت مشاركت خواهيد كرد. امروز مسائلي نظير محيط زيست، كار و جمعيت تبديل به مساله اي در كشور شده است.بايد ببينيم چقدر مسائل مهم را با دقت بررسي مي‌كنيم و مي‌نويسيم و در تلويزيون به نمايش مي‌گذاريم .
 
معاون سيماي رسانه ملي با تاكيد بر اين‌كه بايد ببينيم كه قاب تلويزيوني چگونه جذاب تر و بهتر مي‌شود، اظهار كرد: مردم بايد مسائل دلخواه خود را در قاب تلويزيون ببينند .
دكتر دارابي با اشاره به اين‌كه براي نخستين بار برنامه 10 ساله در خصوص‌ توليدات نمايشي طراحي كرده‌ايم، اظهار كرد: برنامه‌هايي 5 ساله، 3 ساله و 2 سالانه طراحي و ژانر آن را نيز اعلام كرده است و در اين خصوص تقسيم كار انجام داده‌ايم .
 
در نشست هم‌انديشي رشد و تعالي در سيما كه به همت اداره كل طرح و برنامه سيما برگزار شد، دكتر علي دارابي ،معاون سيماي رسانه ملي،از مهدي قلي رضايي،بسيجي و جانباز سرافراز دفاع مقدس كه سابقه حضور در 15 عمليات دوران دفاع مقدس را در كارنامه اش دارد، با اهداي لوح و هديه‌اي قدرداني كرد.

سرگذشت حضور مهدي قلي رضايي را خانم معصومه سپهري در قالب كتابي با عنوان "لشگر خوبان" نوشته است كه مقام معظم رهبري نيز تقريري بر آن نگاشته و تائيد خودشان را از اين اثر اعلام كرده اند . دكتر دارابي از معصومه سپهري نويسنده اين كتاب نيز قدرداني كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار