وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه جامع مدیریت درمان بیماری سرطان برای پوشش داروی هرسپتين گامی بلند در جهت اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور برداشت.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری در گفتگو  با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سرطان سینه عامل مهمی در ایجاد بار بیماری در سطح جهان است و تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از 25 میلیون نفر در دنیا با سرطان سینه زندگی می کنند.

سالانه بیش از 11 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند و 7 میلیون مرگ ناشی از سرطان سینه اتفاق می افتد.

وی گفت: عدم یکپارچگی اطلاعات به دلیل ناهماهنگی و ارتباط طولانی بین واحدهای ذیربط و مسئول ارائه خدمات به بیماران سرطانی، سرگردانی این گروه از بیماران، تحمیل هزینه های زیاد بردوش بیمار و خانواده به دلیل تجویزهای غیر ضروری و عدم نظارت کامل بر روال توزیع دارو در کشور، ضرورت ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت مکانیزه سرطان سینه در کشور مشاهده شد.

قانعی اظهار داشت: این سامانه با بهره گیری از آخرین فناوری های موجود در زمینه فناوری اطلاعات و با استفاده از تجارب 22 کشور و تکیه بر توان متخصصین کشور در حوزه علوم پزشکی و فناوری اطلاعات راه اندازی و در کشور اجرا شده است.

وی با تأکید بر این که وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه جامع مدیریت درمان بیماری سرطان سینه گام بلندی جهت اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت برداشته است عنوان کرد: اجرای این طرح دارای فوایدی همچون کسب اطلاعات و آمار دقیق از بیماران و تعیین اطلاعات هویتی بیمار با اتصال به سامانه ثبت احوال و استفاده از کد ملی در همه بخش های سامانه و هنگام تجویز توسط پزشکان نظارت و کنترل بر چرخه ورود دارو  به کشور از مرحله خرید، شرکت واردکننده اصلی دارو، شرکت های پخش، ایجاد مراکز اطلاعات یکپارچه جهت تصمیم گیری و سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص پیگیری و کنترل بیماری و تدوین پروتکل بومی استاندارد جهت تجویز و مصرف دارو است.

معاون تحقیقات و فناوری درخصوص فواید دیگر این سامانه تصریح کرد: استاندارد شدن روش های‌ آزمایشگاهی جهت تشخیص بیماری، ایجاد آرامش و آسایش بیشتر بیماران، نظارت و کنترل کیفی و کمی داروي وارداتی هرسپتین و حفظ اصالت دارو و ایجاد الگویی برای ساماندهی تمام بیماری ها جهت بهبود و پیشگیری و کنترل آنها از فواید دیگر راه اندازی این سامانه است.

وی خاطرنشان کرد: از این پس بیماران مصرف کننده داروی هرسپیتن از یارانه حمایتی 80 درصدی در صورت رعایت پروتکل استاندارد علمی مورد تأیید وزارت بهداشت برخوردار خواهند بود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شاهین رستمی
۱۴:۲۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۱
عالیبود ولی روحی بیشتری بدید لطفا
آخرین اخبار