در پي توافق هسته‌اي ژنو، بزرگترين شرکت نفت و گاز اتريش اعلام آمادگي کرد درباره سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلاري در پارس جنوبي با ايران مذاکره کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در پي توافق ايران و پنج بعلاوه يک در ژنو، شرکت هاي نفت و گاز کشورهاي غربي به تدريج آماده مي‌شوند تا مذاکرات قطع شده خود را پيرامون سرمايه‌گذاري در ايران از سر گيرند.

در ارديبهشت سال 86 در حاشيه نمايشگاه جهاني نفت و گاز و پتروشيمي در تهران يادداشت تفاهمي ميان شرکت ملي گاز ايران و شرکت اتريشي «او ام وي» به امضا رسيد. بر پايه اين تفاهم‌نامه 30 ميليارد دلاري بزرگترين شرکت نفت و گاز اتريشي اجازه مي‌يافت در طول 25 سال، سالي پنج ميليارد متر مکعب گاز طبيعي از ميدان پارس جنوبي راهي اروپا کند.

حال گرهارد رويس، رئيس شرکت او ام وي در گفتگو با اين روزنامه، بدون اشاره به جزئيات، يادآور شده است در انتظار لغو تدريجي تحريم ها عليه ايران است تا بار ديگر بر گاز طبيعي ايران تمرکز کند.

ميدان گازي پارس جنوبي که از آن به عنوان بزرگترين ميدان گازي دنيا ياد مي‌شود، 23 سال پيش توسط شرکت ملي نفت ايران کشف شد، اين ميدان گازي به 24 فاز گوناگون تقسيم شده است و ذخاير آن با ميدان گازي قطر مشترک است.

شرکت او ام وي اتريش شش سال پيش در نظر داشت با احداث يک کارخانه تبديل گاز طبيعي به گاز مايع در ميدان پارس جنوبي معامله بزرگي را با ايران آغاز کند ولي اعمال تحريم ها مانع اين کار شد.

يک ماه پس از امضاي يادداشت تفاهمي ميان شرکت او ام وي اتريش و ايران در خرداد سال هشتاد و شش، سفير آمريکا در شهر وين، اين شرکت اتريشي را از معامله گازي با ايران برحذر داشت و ضمن هشدار به اين شرکت يادآور شد امضاي قرارداد گازي با ايران مي ژ‌تواند به اعمال تحريم ها عليه اين شرکت اتريشي بيانجامد.

در پي اين هشدار بود که در اسفند ماه سال هشتاد و شش شرکت او ام وي بخاطر ترس و نگراني از تحريم هاي آمريکا از معامله گازي با ايران فاصله گرفت، حال همين شرکت اتريشي در پي توافق تازه در ژنو، در نظر دارد طرح لغو شده شش سال پيش خود را بار ديگر دنبال کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار