مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، گفت: تا قبل از نوروز 93 قسمت بالای داربست کتیبه داریوش را برمی داریم و گردشگران در نوروز 93 می توانند کتیبه داریوش را ببینند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین راعی گفت: از سال گذشته داربستی بر روی کتیبه داریوش به منظور انجام اسکن نوری این کتیبه ثبت جهانی شده نصب شده که در حال حاضر کار نقشه برداری از طریق اسکن نوری انجام شده است.

وی ادامه داد: نقشه های تهیه شده از کتیبه داریوش در قالب دو نسخه در اختیار سازمان باستان شناسانی آلمان و پروفسور هینلکن قرار داده شده که سازمان باستان شناسی آلمان به عنوان برجسته ترین مرجع باستان شناسی کشور بر روی روشهای مرمت و حفاظت آن کار کند و همچنین پروفسور هینکلمن نیز به بازخوانی مجدد این کتیبه بپردازد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، اظهارکرد: این دو کار مهم در حین انجام است و مراحل نهایی خود را می گذراند.

راعی اظهارکرد: بر این اساس قسمت بالایی داربست کتیبه داریوش را تا قبل از نوروز 93 و برای بازدید گردشگران و مسافرین نوروزی برخواهیم داشت اما قسمت پایینی آن را به جهت استفاده برای مرمت کتیبه نگه خواهیم داشت که بعد از آنکه سازمان باستان شناسی آلمان شیوه و نحوه مرمت این اثر ارزشمند جهانی را به دست آورد، آن را انجام دهیم.

گفتنی است؛ از سال گذشته تاکنون با ایجاد داربستی بر روی کتیبه داریوش، گردشگران ورودی به این مجموعه قادر به دیدن کتیبه داریوش نیستند./س

برچسب ها: یکسال ، گردشگر ، کتیبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.