مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: طی دو ماهه گذشته در اصفهان، 70 اصفهانی بر اثر استنشاق گاز co دچار مسمومیت شدند که پنج نفر فوت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ غفور راستین با اشاره به اینکه با سرد شدن هوا و استفاده از وسایل سرمایشی، شهروندان بیشتر دچار مسمومیت با گاز co می‌شوند، اظهار کرد: طی دو ماهه گذشته در اصفهان مسمومیت‌های زیادی بر اثر بی‌دقتی و بی‌احتیاطی ناشی از استنشاق گاز co در اصفهان رخ داده است که جای بسی تامل برای شهروندان دارد.
 
وی با بیان اینکه گاز مونواکسید‌کربن بی‌رنگ و بی‌بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود، افزود: باید توجه داشت مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری سبب مسمومیت می‌شود.
 
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تاکید کرد: بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن است.
 
وی با بیان اینکه در کل 70 مورد مسمومیت رخ داده است، ادامه داد: طی دو ماهه اخیر 59 مورد اعزام به بیمارستان در اصفهان رخ داده است و نیز پنج مورد سرپایی و شش نفر فوتی و مسمومیت با co رخ داده است.
 
راستین تاکید کرد: عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده،‌ اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر دودکش، استفاده از دودکش‌ بخاری  کوتاه‌تر و مستقیم از دیگر موارد پیشگیری از مسمومیت با مونواکسیدکربن است.
 
وی همچنین توصیه کرد: محل اتصالات دودکش باید محکم بوده تا دودکش از جای خود بیرون نیاید و دودکش‌های‌ بالای پشت‌بام نیز علاوه بر داشتن کلاهک مخصوص، حداقل 75 سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار