رئیس مرکز آمار ایران از اجرای قطعی سرشماری عموم و نفوس در سال ۹۵ به صورت کاملا الکترونیکی و بدون کاغذ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عادل آذر در همایش تحلیل یافته‌های آماری سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ اظهار داشت: مرکز آمار ایران با استناد به داده‌های بدست آمده از سرشماری سال ۹۰ موارد پنهان زیادی را آشکار ساخت که در به دست آوردن آن از پژوهشگران و دست اندرکاران در این یافته‌ها قدردان است. 

وی افزود: نشان دادن فرآیند کاهشی در نرخ رشد جمعیت از ۴. ۲ به ۳. ۵ درصد از جمله یافته‌های سرشماری سال ۹۰ است.
 
وی ادامه داد: البته شاخص جمعیت در بعضی استان‌ها به دلیل مهاجرت افت کرده است. 

هزینه ۱۰۰ میلیاردی در مقایسه با خروجی‌های بدست آمده از سرشماری و بهبود جریان تخصیص منابع در کشور بسیار اندک است که برخورد سیاسی با نتایج آماری به صلاح کشور نیست. 

رئیس مرکز آمار ایران تأکید کرد: نتایج یافته‌های آماری عدد و رقمی بسیار دقیق است که نباید مسئولان در نشست‌های تصمیم گیری این ارقام را کوچک‌ترین تغییری دهند و می‌بایست به صورت یکسان بیان کنند. 

***آغاز سرشماری آزمایشی جمعیت در سال ۹۴ به صورت الکترونیک

عادل آذر افزود: پیش بینی‌ها برای انجام سرشماری سال ۹۵ صورت گرفته است و سرشماری آزمایشی جمعیت در سال ۹۴ با بکارگیری ۱۴ هزار مأمور و به صورت کاملا الکترونیک صورت می‌گیرد. 

وی گفت: بحث‌هایی توسط بعضی مسئولین برای تعویق سرشماری عمومی نفوس و مسکن به مدت هر ده سال یکبار بیان می‌شود. اما با درنظر گرفتن بعد زمان در سرشماری سال ۹۵ بحث‌های این چنینی قابل طرح نیست. 

به گفته رئیس مرکز آمار حداکثر زمان مراجعه مأموریان آمار به درب منازل ۱۰ تا ۱۲ دقیقه درنظر گرفته شده است. 

***اجرای موفق سرشماری کشاورزی به روش الکترونیک 

عادل آذر با بیان اینکه سرشماری کشاورزی به صورت آزمایشی گذشته است و کاملا الکترونیک در سال جاری انجام شد که نتایج آن کاملا موفقیت آمیز بود. وی اضافه کرد: در حوزه بکارگیری آ پی، نرم افزاار‌ها و روش کار و... و تحقیقات آماری نیاز به زیرساخت است که فراخوان همکاری آن توسط مرکز آمار ایران اعلام شد. 

وی تأکید کرد: امکانات مرکز آمار ایران در حدی است که می‌تواند ریز اطلاعات در بلوک‌های ۴۰۰ خانواری را به محققان ارائه دهد. 

گفتني است، همایش تحلیل یافته‌های سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ از امروز به مدت دو روز در دانشگاه تربیت مدرس تهران آغاز به کار کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اجرای ، قطعی ، سرشماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار