یاقوتهای سرخ رنگ میوه انار توانسته است به روستای " دورک اناری" که یکی از روستاهای محروم استان چهارمحال و بختیاری است رونق ببخشد و این روستا را از بیکاری ونبود درآمد که در بسیاری از روستاهای دیگر استان وجود دارد، خارج سازد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی در ارتفاعات زاگرس است که دارای آب و هوای خنک در بهار و تابستان و آب و هوای سرد در پاییز و زمستان است.

این استان استانی برف گیر است که در بیشتر زمانهای سال ارتفاعات آن از برف پوشیده و قله های آن سفید رنگ دیده می شود.

استان به واسطه بارش نزولات آسمانی مناسب دارای منابع آب گسترده از جمله آبهای زیر زمینی، چشمه ها و رودخانه ها است. مردم این استان بیشتر به شغل کشاورزی، باغبانی و دامپروری مشغول هستند.

در این استان به واسطه آب و هوای خاص منطقه بسیاری درختان میوه از جمله سیب، انگور، بادام، گردو، هلو دارای رویش خوب و داری بازده تولیدی بیشتری نسبت به درختان دیگر هستند.

درخت میوه انار اما در مناطق نیمه گرمسیر و خشک رویش دارد در نگاه اول به نظر نمی رسد که بتوان این درخت را در استان چهارمحال و بختیاری که استانی سرد سیر است پرورش داد و انار تولید کرد ولی در منطقه ای از استان چهارمحال و بختیاری(روستای دورک اناری) به علت دارا بودن آب و هوای مناسب پرورش درخت انار و تولید انار، باغات گسترده انار ایجاد شده است و اشتغال مردم این منطقه به پرورش و تولید انار اختصاص دارد.

مردم روستای درک اناری همچنین به جز تولید انار محصولات جانبی انار از جمله رب انار، ترشی انار، لواشک انار و... را به صورت سنتی تولید و روانه بازار می کنند.

هم اکنون محصولات خانگی و سنتی تولید شده از میوه انار توسط اهالی روستای دورک اناری به علت داشتن کیفیت بالا شهرت پیدا کرده و بسیاری از مردم استان و استانهای همجوار را به این منطقه کشانده است.

روستای دورک اناری از توابع شهرستان کیار بخش ناغان استان چهارمحال و بختیاری است، گویش اهالی روستای دورک اناری بختیاری است ولباس محلی آنان شامل لباس های محلی زیبا برای زنان لچک و مینا و برای مردان چوغا و کلاه نمدی بختیاری است.

روستای دورک اناری قطب تولید میوه انار در استان چهارمحال وبختیاری است و نام دورک اناری از آن جهت برای  آن نامگذاری شده است.

روستای دورک اناری دارای آب وهوایی معتدل و باغات زیبای انار است که چشم هر بیننده ایی به خود خیره می سازد.

در این روستا مردان به باغبانی و پرورش و تولید انار مشغول هستند  و زنان و دختران محصولات جانبی سنتی میوه انار را در خانه تولید می کنند، رب انار تولید شده در روستای دورک اناری با توجه به کیفیت و طعم عالی شهرت خاصی پیدا کرده و تبدیل به سوغاتی از استان چهارمحال و بختیاری شده است.

تهیه رب انار باعث اشتغال مردان و زنان روستایی دورک اناری به کار شده است و دختران نیز هم پای خانواده برای تهیه رب کمک می کنند.

روش تهیه رب انار در روستای دورک اناری روش ستنی است که مردم گاه با آتش هیزم و دیگهای مسی به تهیه این رب و با کیفیت می پردازند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری در گفتگو با خبرنگار  با اشاره به کیفیت انار تولیدی در روستای دورک اناری، عنوان کرد: در استان چهارمحال وبختیاری بیشترین میزان تولیدات انار در روستای دورک اناری است.

حمیدرضا منصوری گفت: انارهای تولیدی در روستای دورک از کیفیت بسیار بالایی برخورداراست و از ارقام کشت شده در این روستا می توان به ملس سفید و ملس صورتی اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر 120 هکتار باغ انار در شهرستان کیار وجود دارد و ارقام تجاری رباب نیز در استان کشت شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: با کشت ارقام تجاری متوسط عملکرد به 15 تن در هکتار خواهد رسید.

حمیدرضا منصوری بیان کرد : باغات میوه انار روستای دورک اناری زمینه توسعه فراوانی را دارد و برنامه توسعه 30 هکتار باغات در دستور کار است.

وی افزود: بیش از نیمی از انار تولید شده در باغات دورک اناری تبدیل به رب انار می شود و رب انار تولید شده در روستای دورک اناری به دلیل کیفیت و طعم خوب آن در استان چهارمحال وبختیاری طرفداران بسیار فراوانی دارد.

وی ادامه داد: وجود باغات انار در این منطقه توانسته اشتغال مناسب و پایدار را برای اهالی منطقه به ارمغان آورد و روستای دورک اناری در مسیر توسعه قرار داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری اذعان داشت: برداشت میوه انار از باغات دورک اناری از اوایل مهرماه آغاز شده و ادامه دارد.

وی بیان کرد: در روستای دورک اناری علاوه بر تولید رب انار ، ترشی انار نیز تهیه می شود که خود نیز ار طعم و کیفیت بالایی برخوردار است./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.