طرح هاي انتقال آب بين حوضه اي از استان چهار‌‌محال و بختياري به فلات مرکزی ایران، احتمال بروز‌ آسیب‌های جبران ناپذير در حوضه‌ي مبدا را ایجاد می کند که برای جلوگیری از این آسیب های زیست محیطی نیازمند تامل بیشتر مسئولان و ارایه راهکارهای سازنده مهندسان این بخش است.

استان چهار محال و بختیاری با دارا بودن دو شاخه مهم و پر آب رودخانه های ایران با مشکل کم آبی مواجه است.
مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری ( اول مهر 92 تا آخر آبان ) در این استان را 78 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارشها نسبت به دوره مشابه سال قبل ( اول مهر تا 29 آبان )، حدود 11 درصد کاهش داشته است.
رودخانه های کارون و زاینده رود که از ذوب شدن برف کوهستان های کوهرنگ سرچشمه می گیرند هم اینک با مشکل کاهش بارندگی ها مواجه هستند و این استان که خود در روند توسعه قرار گرفته است نیازمند حمایت بیشتری است.
استاندار چهارمحال و بختياري با ضروری بر شمردن بازگشت منابع درآمدي و ارزش افزوده كارون چهار به استان گفت: هم اكنون ماليات درآمد سالانه و ارزش افزوده كارون چهار در استان چهارمحال و بختياري وصول نشده و تنها ماليات تكليفي آن در اين استان وصول مي شود.
قاسم سليماني خاطرنشان كرد: هم اكنون شش درصد از منابع آبي حوضه زاينده رود در استان چهارمحال و بختياري و ۹۴ درصد آن در استان اصفهان به مصرف مي رسد.
مدير عامل شركت آب منطقه اي استان چهارمحال و بختياري خشكسالي هاي اخير و كاهش 20 درصدي ميانگين بارش ها نسبت به متوسط بلند مدت بارش-تغيير نوع اقليم و تغيير بارش ها از برف به باران و به علت وضعيت توپوگرافي خاص استان چهارمحال و بختیاری و كوهستاني بودن آن خارج شدن حجم زيادي از بارش ها از استان و فاصله زياد بين منابع آب در این استان و محل هاي مصرف كه باعث ايجاد مشكلات منابع آب در استان شده است.
صفدر نيازي؛ مدیرکل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملكرد این سازمان در بخش اجراي سامانه هاي آبياري تحت فشار، پيامد هاي خشكسالي  در استان را بسيار شديد دانست و از خواستار توجه بيشتر وزرات نيرو به بخش آب كشاورزي شد ../
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.