دبیر شورای عالی سامانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران گفت: یکی از فعالیت های خوب صورت گرفته در حوزه HSE شناسایی بیش از 43 هزار ریسک و خطر در شهرداری تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دومین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران به ریاست دکتر معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به منظور ارائه گزارش عملکرد سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE-MS و  فعالیت های صورت گرفته با حضور مهندس حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهرداران مناطق، معاونین، اساتید دانشگاه و مسئولین حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست برگزار شد.
 
بر این اساس دکتر معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تلاش های صورت گرفته درخصوص استقرار سامانه مدیریت HSE، گفت: اگر می خواهیم نتایج ارزشمندی در خصوص مباحث مرتبط با HSE داشته باشیم باید کار در یک نظام یکپارچه و با هماهنگی کامل صورت گیرد و امیدوارم شورای شهر و شهرداری تهران بتوانند با همدلی این نظام را در یک فرآیند یکپارچه پیش ببرند.
 
وی خاطرنشان کرد: مطمئناً در راه پیشبرد اهداف نظام HSE مشکلاتی وجود دارد که از آن جمله می توان به خلاءهای قانونی در این زمینه اشاره کرد و همچنین عدم هماهنگی های بین بخشی که وجود دارد و باید برطرف شوند.
 
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه واکسینه کردن مردم و انجام فعالیت های پیشگیرانه در این نظام یک اصل است، تصریح کرد: اساسنامه اولیه ای در شورای شهر در خصوص پیاده سازی و اجرای سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پیش بینی شده که پس از گرفتن نقطه نظرات و انجام اصلاحات، اساسنامه مذکور خروجی کار و برنامه راه در حوزه HSE می شود.
 
در ادامه دکتر غفاری دبیر شورای عالی سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در بحث HSE در شهرداری تهران خاطرنشان کرد: علی رغم فعالیت های خوب صورت گرفته، یکی از دلایل عدم پیشرفت مناسب برنامه ها در حوزه HSE شهرداری تهران، نداشتن ساختار در این حوزه است.
 
وی گفت: یکی از فعالیت های خوب صورت گرفته در حوزه HSE شناسایی بیش از 43 هزار ریسک و خطر در شهرداری تهران است، که می توان با ایجاد ساختار مناسب در این خصوص، اجرا و ادامه کار را که همانا اصلاح این مخاطرات است، مشکلات را برطرف کرد.
 
دکتر غفاری با اشاره به اینکه ایجاد ساختارهای مناسب در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست می تواند قدرت اجرایی کافی و لازم را برای اجرای امور فراهم کند، تصریح کرد: علاوه بر این نمی توانیم بدون حضور سایر دستگاه های دولتی مسئول در این حوزه کار را به سرانجام برسانیم. ما باید با در نظر گرفتن و در اختیار گرفتن تمام موارد بتوانیم گوشه ای از مشکلات در این خصوص را حل کنیم.
 
وی افزود: اگر بخواهیم در این حوزه فعالیت صحیح و زیربنایی صورت گیرد، نیازمند هماهنگی و عزم درون سازمانی و برون سازمانی هستیم که البته گوشه ای از این موارد در حال حاضر انجام شده است. نرم افزار و سخت افزار را داریم اما برای اجرا و انجام نیازمند عزم و اراده جدی هستیم.
 
همچنین وی پیشنهاداتی درخصوص اجرا در حوزه HSE شهرداری تهران ارائه کرد که از آن جمله انجام ارزیابی های دقیق، ایجاد شبکه جامع نرم افزاری و الکترونیکی برای هماهنگی های بین بخشی، شناسایی مخاطرات موجود در پروژه های شهری، پیاده سازی HSEplan، مشخص شدن جایگاه موضوع HSE  و داشتن پیوستHSE  در پروژه ها، ایجاد سیستم گزارش دهی و آنالیز حوادث و تصمیم گیری، ایجاد سیستم مدون جهت ثبت حوادث و گزارش ها و بهینه سازی زمان برای عمل مناسب، بازرسی های مدون و مهمتر از همه جدی گرفتن بحث آموزش بود.
 
دکتر یوسفی از کارشناس حوزه HSE و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه بیشترین خسارتی که در جامعه دیده می شود از جانب منابع انسانی و به علت رعایت نکردن موارد ایمنی است، خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران به عنوان یک نهاد نظارتی و متولی بایستی کار پایه ای در خصوص ایمنی انجام شود تا مخاطرات کمتری را شاهد باشیم. البته تلاش ما باید این باشد که علاوه بر پیشگیری نظارت بر فعالیت های ایمنی مستمر باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در این خصوص باید در کنار فعالیت های شهرداری، مشارکت های مردمی را نیز داشته باشیم و این ممکن نیست مگر با آموزش، فرهنگ سازی و نهادینه سازی فعالیت های بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی.
 
در ادامه مهندس خوشزاد، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد: در بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست باید از حوزه شعار خارج شویم و به ساختار و مفهوم HSE  عمل کنیم. بایستی تفکر و نگاه سیستمی به HSE داشته باشیم و در غیر این صورت ما فقط مسکن وار عمل می کنیم و فعالیت ریشه ای انجام نداده ایم.
 
وی در پایان گفت: مهمترین مبنای فعالیت در این حوزه بحث آموزش است، چرا که بیشتر عوامل ایجادکننده خطر ناشی از منابع انسانی است که موارد ایمنی را رعایت نمی کنند و باعث ایجاد خطر می شوند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار