تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، درگذشت پدر علم روانسنجی ایران، آزمایش موفق موشک بالستیک ایران در جریان جنگ، روز جهانی معلولین، نخستین عمل پیوند قلب در جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۲ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۹ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۳ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری (۱۳۵۸ ش)
قانون اساسی جمهوری اسلامی که مبین بنیادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بود، بر اساس اصول اسلامی، به وجود آمد. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلام‌شناسان و فقهای بزرگ و با کوشش‌های مستمر و شبانه‌روزی شهیدان گرانقدری همچون آیت‌اللَّه بهشتی و شهدای محراب و تاکید امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه قوانین مصوبه در آن مجلس «باید صددرصد اسلامی باشد» در مدتی کمتر از چهار ماه توانست قانون اساسی را تنظیم نماید.

پس از آن، قانون اساسی، جهت همه‌پرسی به ملت ارایه شد و طی روزهای دهم و یازدهم آذر ۱۳۵۸، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ایران با دادن ۹۹/۵ درصد رأی موافق خود، قانون اساسی جمهوری اسلامی را مورد تصویب نهایی قرار دادند و پس از آن، حضرت امام، حاشیه قانون اساسی را جهت اجرا، تنفیذ کردند. قانون اساسی که جهت‌گیری اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تعالیم و ارزش‌های اسلام، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسان‌ها تعیین کرده است، دارای ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل بود که پس از بازنگری آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزایش یافت.

اعزام سپاه یکصد هزار نفری محمدرسول اللَّه به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل (۱۳۶۵ ش)
در این روز، در حالی که بیش از شش سال از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گذشت، ده‌ها هزار بسیجی داوطلب از سراسر کشور در قالب بیش از دویست گردان با نام سپاه یکصد هزار نفری محمد (ص) عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شدند. حضور این خیل عظیم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنه‌های نبرد، بار دیگر قدرت الهی ملت ایران را به نمایش گذاشت و این حرکت حماسی بی‌سابقه، وحشتی متزلزل کننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ یکصد هزار نفری سپاه حضرت محمد (ص)، و نیز گروه کثیری از نیروهای آموزش دیده و اعزام مجدد در گردان‌های منظم، جهت حضور در جبهه‌ها، شور و شوقی مقدس ایران اسلامی را فراگرفت.

آزمایش موفق موشک بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ (۱۳۶۶ ش)
در حالی که جمهوری اسلامی ایران در جنگی نابرابر با ابرقدرت‌های دنیا، در حال دفاع از کیان اسلامی بود و دامنه تحریم‌ها علیه ایران رو به افزایش می‌گذاشت، یکی از انواع موشک‌های زمین به زمین بالستیک، مراحل آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند و نخستین تولیدات آن در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گرفت. ایران اسلامی با موفقیت در این آزمایش، در واقع به مرحله جدیدی از توان رزمی برای حفظ کشور قدم گذاشت که در سال‌های پس از جنگ با کمک کار‌شناسان توانمند داخلی به سرعت رشد و ارتقا یافت. کوشش در خودکفایی ایران در این مرحله، تلاشی موفق برای تضمین مرزهای جغرافیایی کشور بود که از طریق ایجاد رعب در قلب دشمنان اسلام و به عنوان یک تهدید بالقوه و بازدارنده برای هر متجاوزی که حتی فکر زورآزمایی با نظام اسلامی را در سر داشته باشد، عمل می‌کند. تلاش گسترده جمهوری اسلامی ایران در صنایع تسلیحاتی در ساخت برخی انواع هواپیما‌ها، موشک‌ها و گلوله‌ها و حتی زیردریایی، به نتایج درخشان و عظیمی رسیده است. البته تمام تلاش جمهوری اسلامی ایران در صنایع نظامی، زمینه‌ای دفاعی و بازدارندگی دارد و بار‌ها بر تدافعی بودن تلاش‌های خود تصریح کرده است.

تولد «نیکولا ماکیاولی» فیلسوف و نظریه‌پرداز معروف ایتالیایی (۱۴۶۹ م)
نیکولا برناردویی ماکیاولی، فیلسوف و نظریه‌پرداز ایتالیایی در ۳ دسامبر ۱۴۶۹ م در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. ماکیاولی در عصری می‌زیست که عصر خودکامگی، گستاخی، زیرکی، فریب، خیانت، کینه‌توزی، بدبینی، نفرت و شهوت بود و او نظامی فلسفی آورد که با تناقضات آن روزگار مناسبت داشت. ماکیاولی، اساس اخلاقیات را واژگون کرد. به دنیایی که سرشار از توحش بود صریحاً می‌گفت که بهترین شیوه و خطمشی زندگی، بی‌شرافتی است. ماکیاولی با نگارش مهم‌ترین اثر سیاسی خود با نام پرنس یا شهریار، دنیایی دیگر در عرصه سیاست نوین پی‌ریزی کرد. ماکیاولی در این کتاب، مجموعه‌ای از رهنمود‌ها و ارشادات را برای اداره موفقیت‌آمیز یک حکومت عرضه‌می‌نماید که در ده اصل خلاصه می‌شود که عبارتند از: همیشه در پی سود خویش باش؛ جز به خویشتن هیچ کس را محترم مدار؛ بدی کن اما چنان وانمود کن که نیکی می‌کنی؛ حریص باش و هرچه را می‌توانی تصاحب کن؛ خسیس باش؛ خشن و درنده‌خوی باش؛ چون فرصت به دست آوردی دیگران را بفریب؛ دشمنانت را بکش و اگر می‌توانی دوستانت را نیز؛ در رفتار با مردم به زور توسل جوی نه مهربانی و همه مساعی خود را بر جنگ متمرکز ساز. نیکولا ماکیاولی در ‌‌نهایت در ۲۰ سپتامبر ۱۵۳۰ م در ۶۱ سالگی درگذشت.

درگذشت دکتر حیدرعلی هومن، پدر علم روانسنجی ایران (۱۳۹۱ ش)
دکتر هومن دارای مدرک فوق دکترا در حوزه پژوهش کاربردی، دو درجه دکترا در رشته‌های روانسنجی و روان‌شناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روان‌شناسی (روان‌سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا بود.

 ایشان صبح روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۱ هجری شمسی در پی نارسایی تنفسی در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان گلستان تهران درگذشت.

درگذشت احسان نراقی، نویسنده و جامعه‌شناس (۱۳۹۱ ش)
احسان نراقی زادهٔ سال ۱۳۰۵، به مدت ۱۶ سال مشاور ویژهٔ مدیر کل سازمان یونسکو بود. از جمله کتاب‌های او این عنوان‌ها هستند: پایان یک رؤیا: در نقد مارکسیسم، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، آیین جوانمردی (هانری کربن)، اقبال ناممکن، آن حکایت‌ها: گفت‌وگوی هرموز کی با احسان نراقی، آزادی: مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها، آن‌چه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، آزادی، حق و عدالت، طمع خام، در خشت خام، آن حکایت‌ها، نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران. ایشان در ساعت ۳ بامداد (یکشنبه، ۱۲ آذرماه) به علت کهولت سن در منزلش درگذشت.

محمدعلی میرزا ولیعهد با چهارصد نفر قزاق و تعدادی از محارم و نزدیکان خود از تبریز به سوی تهران حرکت کرد (۱۲۸۵ ش)

درگذشت «محمد هروی» مورخ مسلمان (۹۰۳ ق)
محمد هروی در خاندانی مشهور در شهر بلخ درشمال افغانستان متولد شد، اما بیشتر عمر خود را در هرات گذراند. هروی به سبب مراتب علمی‌اش، مورد توجه امیرعلیشیر نوایی، وزیر دانشمند سلسلهٔ گورکانیان که به علماء احترام فراوان می‌گذاشت، قرار گرفت. مهم‌ترین اثر هروی، تاریخ رُوضَةُالصَّفا است که تاریخ عمومی جهان را از ابتدای خلقت تا زمان خودش به نگارش در آورده است. وفات محمد هروی در هرات روی داد.

رحلت آیت اللَّه «سیدعلی حجت کوه کمره‌ای» از علما و فقهای بزرگ شیعه (۱۳۶۰ ق)
آیت‌اللَّه سید علی حجت کوه کمره‌ای از علما و دانشمندان بزرگ و از شاگردان مرحوم آیت‌اللَّه حاج میرزا حبیب اللَّه رشتی، فاضل ایروانی و فاضل شربیانی بود. وی پس از آنکه در نجف اشرف فارغ التحصیل شد، عازم ایران گردید و مورد تجلیل فوق‌العادهٔ استاد خود، فاضل شریبانی قرار گرفت؛ به طوری که از طرف جمعی از طلاب و بزرگان علماء نجف تا کوفه مشایعت شد و جمعی بی‌شمار به او اقتداء کرده، پشت سرش نماز خواندند. پس از ورود به تبریز مورد استقبال و اقبال عموم مردم آن مکان واقع شده و مشغول همه‌گونه وظایف لازم و خدمات دینی گردید. او بسیار بزرگوارانه زندگی نمود و در عظمت و شخصیت وی، گذشته از مقامات شامخ و فضایل عظیم، داشتن فرزندی چون آیت‌اللَّه سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای (یکی از مراجع سه گانه پس از ارتحال آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی) است. سرانجام آیت‌اللَّه سیدعلی حجت در ۲۹ محرم الحرام ۱۳۶۰ ق در تبریز وفات نمود. جنازه‌اش را با تجلیل فراوان از تبریز به قم منتقل کرده و پس از تشییعی با شکوه در راهرو صحن عتیق حرم حضرت معصومه (س) مدفون گردید.

شکست ترک‌های عثمانی در جنگ بالکان و عقب نشینی آنان از اروپا (۱۹۱۲ م)
در دوره صلح مسلح که از سال ۱۸۷۱ م تا آغاز جنگ جهانی اول به طول انجامید، حوادثی در شبه جزیره بالکان روی داد که می‌توان آن‌ها را زمینه‌ساز نخستین جنگ جهانی در قرن بیستم دانست. پس از موافقت عثمانی با واگذاری منطقه بوسنی و هرزه گوین به اتریش، مشروط به عدم حمایت اتریش از استقلال بلغارستان، روسیه نیز درصدد کسب امتیاز برآمد. با اعلام استقلال بلغارستان و پیوستن جزیره کُرت به یونانْ، اوضاع در منطقه بالکان بحرانی شد در این شرائط در ۲۸ اوت ۱۹۱۲ م منطقه جبل اسود به دولت عثمانی اعلام جنگ داد و بلغارستان، صربستان و یونان نیز به حمایت از آن برخاستند. بیش از ۷۰۰ هزار نظامی دول متحد در مقابل بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ترک عثمانی قرار گرفتند طی این نبرد که برای نخستین بار از هواپیما استفاده شد نیروهای متحد تا دروازه استانبول پیش رفتند. این جنگ در نهایتْ، با شکست عثمانی در سوم دسامبر ۱۹۱۲ م خاتمه یافت و باعث شد تا دولت عثمانی سرزمین‌های اروپایی خود را از دست بدهد.

تصویب تشکیل دیوان دائمی دادگستری بین المللی (۱۹۲۰ م)
اگرچه در کنفرانس صلح لاهه در سال ۱۹۰۷ درباره ایجاد یک دادگاه جهانی متشکل از تعدادی از قضات بین‌المللی مذاکره شد، اما به نتیجه‌ای نرسید. امکانِ تأسیس چنین دادگاهی، سال‌ها بعد در خاتمه جنگ جهانی اول پیش آمد. در مقدمه میثاق، ضمن بیان راه‌های تأمین اهداف جامعه ملل، مسئله رعایت کامل حقوق و تعهدات بین‌المللی موردِ تأکید قرار گرفته بود. در ماده ۱۴ میثاق جامعه ملل، تهیه طرح تأسیس دیوان دائمی بین‌المللیِ دادگستری و تصویب آن پیشنهاد شده بود.

 در فوریه ۱۹۲۰ م کمیته مشورتی با شرکت ۱۰ حقوق‌دان از کشورهای مختلف تشکیل و پیش‌نویس اساس‌نامه دیوان تهیه گردید. این طرح با برخی اصلاحات، سرانجام در ۳ دسامبر ۱۹۲۰ م به تصویب مجمع عمومی جامعه ملل رسید و پس از تصویب ازطرف اکثر کشورهای عضو، در سپتامبر ۱۹۲۱ م قدرت اجرایی پیدا نمود. دیوان دائم دادگستری بین‌المللی پس از انتخاب قضات دیوان، از ژانویه ۱۹۲۲ م شروع به کار کرد و در ۱۹ آوریل ۱۹۴۶ م رسماً منحل گردید و دیوانِ بین‌المللی دادگستری جای‌گزین آن شد.

نخستین عمل پیوند قلب در جهان توسط پروفسور «کریستین بارنارد» افریقایی (۱۹۶۷ م)
یکی از حوادث هیجان‌انگیز که نشان دهنده پیشرفت علم بود، انجام عمل پیوند قلب می‌باشد. درسوم دسامبر ۱۹۶۷ م دکتر برنارد، در بیمارستان «گروت شور» واقع در شهر کِیْپْ تاوْن افریقای جنوبی نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب را انجام داد. وی در این عمل، قلبِ زنی ۲۵ ساله را که بر اثر تصادف جان داده بود به مردی ۵۶ ساله پیوند زد. در این عمل، یک تیم پزشکی متشکل از ۳۰ دکتر و پرستار مدت ۵ ساعت طی چهار مرحله موفق به انتقال قلب و پیوند و بازگرداندن ضربان عادی قلب شدند. این عملیات پزشکی اگرچه موفقیت‌آمیز بود اما اعتراض بشردوستان را برانگیخت چرا که آن‌ها معتقد بودند «قلب» اگر هنوز «جان» داشته، پیوند آن به دیگری مساوی با انجام قتل نسبت به صاحب قلب می‌باشد. گرچه گیرنده قلب جدید در این عمل، با قلب جدید به حیات خود ادامه داد اما در ۲۱ دسامبر‌‌ همان سال به علت سرماخوردگی شدید و بیماری ریوی جان سپرد. دکتر برنارد پس از آن عمل‌های پیوند قلب را ادامه داد.

فاجعه نشت و انفجار گاز در یک کارخانه امریکایی در هند (۱۹۸۴ م)
در سوم دسامبر ۱۹۸۴ م، فاجعه عظیم نشت گازهای شیمیایی که مربوط به کارخانه چند ملیّتی امریکایی «یونیون کاربایْد» بود، در شهر پوپال هند، روی داد. این حادثه که بر اثر بی‌احتیاطی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی مسؤولین کارخانه، واقع شد، گاز خطرناک‌ام. آی. سی که از مواد اصلی تشکیل دهنده سمِّ مرگبار سیانور است، از سه منبع زیرزمینی آن نشت کرد و در فضا پراکنده گردید. بر اثر نشت گاز در این روز، حداقل ۲۵۰۰ نفر از مردم بی‌گناه شهر پوپال هند، کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

تولد دکتر «راجنْدرا پراساد» اولین رئیس جمهور هند (۱۸۸۴ م)
راجنْدرا پراساد سیاست مدار و فیلسوف هندی در ۳ دسامبر ۱۸۸۴ م در یکی از روستاهای ایالت بیهار هند متولد شد. او با وجود تنگ‌دستی خانواده‌اش، تحصیلات خود را تا درجه دکتری ادامه داد و در نهضت استقلال‌طلبی مردم هند، شرکتی فعالانه داشت. وی همگام با مهاتما گاندی به مبارزه سیاسی علیه استعمارگران انگلیس پرداخت و چندین بار به ریاست حزب کنگره ملی هند برگزیده شد. پراساد پس از استقلال هندوستان و استقرار نظام جمهوری در این کشور، در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰ م به عنوان اولین رئیس جمهور هند، انتخاب گردید و دو دوره هفت ساله به این مقام برگزیده شد.


روز جهانی معلولین
به منظور بهبود موقعیت و ارتقای جایگاه افراد معلول در جوامع بشری، در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۶۲ ش برابر با ۱۹۸۳ م، روز سوم دسامبر مطابق با دوازدهم آذرماه، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نام گرفت. طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به نارسایی‌های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می‌آیند.

هشتاد درصد از معلولان، در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند، زیرا اغلب معلولیت‌ها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی است. می‌توان بسیاری از معلولیت‌ها را از طریق مراقبت‌های اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و همچنین مراقبت‌های حرفه‌ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی و... از بین برد. امروزه باید خود معلولین نیز در طراحی و اجرای برنامه‌های توانبخشی خود سهیم باشند. با این روش، افراد با معلویت‌های شدید نیز قادر خواهند بود استقلال زیادی داشته باشند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.